Allcam Support Forum
June 22, 2018, 09:25:37 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?

Login with username, password and session length
News: Luister Naar Studio Agnes InternetRadio  You are not allowed to view links. Register or Login
 
   Home   Help Search Calendar Login Register  






Pages: 1 ... 165 166 [167] 168   Go Down
  Print  
Author Topic: Formule 1 Nieuws 2018  (Read 180812 times)
0 Members and 2 Guests are viewing this topic.
dreka
Global Moderator
Allcam Forum God
*****
Offline Offline

Posts: 5833

Thank You
-Given: 513
-Receive: 162


Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen.


View Profile
« Reply #3320 on: June 10, 2018, 10:14:31 PM »

Vettel pakt WK-leiding met zege, podiumplaats Verstappen



 Sebastian Vettel heeft met een dominante overwinning in de Grand Prix van Canada de leiding gepakt in het kampioenschap. Max Verstappen vertrok als derde en eindigde als derde in Montreal.

Vettel leidde de race op het Circuit Gilles Villeneuve, waar veertig jaar geleden voor het eerst gereden werd door de Formule 1, van start tot finish en boekte zo zijn vijftigste overwinning in de koningsklasse van de autosport. Doordat Hamilton in de zevende race van het seizoen niet verder kwam dan de vijfde plaats, gaat de Ferrari-coureur nu met één punt verschil aan kop in het wereldkampioenschap. Bottas kwam op bijna zes seconden achterstand als tweede aan de finish. Verstappen maakte het podium compleet door na een probleemloze race als derde over de streep te komen.

Ricciardo won een positie bij de start en een plekje bij de pitstops en werd zo vierde op het Île Notre-Dame. Hamilton, de winnaar van de vorige drie edities van de Grand Prix van Canada moest genoegen nemen met de vijfde plaats nadat er tijdens het eerste gedeelte van de race iets mis was met zijn auto. Raikkonen was met de tweede Ferrari goed voor de zesde stek. Renault bleek dit keer best-of-the rest: Nico Hülkenberg en Carlos Sainz Jr. eindigden respectievelijk als zevende en achtste. Force India-coureur Esteban Ocon werd negende, terwijl het Monegaskische racetalent Charles Leclerc zijn Sauber voor de derde keer dit seizoen in de punten stuurde door tiende te worden.
Stroll en Hartley crashen in eerste ronde
Vettel, die zaterdag de pole-position greep voor de Grand Prix van Canada, kwam goed weg bij de start en bleef aan de leiding. Verstappen was eveneens vlot weg vanaf de derde startplek en stak zijn neus voor die van Bottas, maar zag de Fin al snel terugkomen. De twee gingen zij aan zij door de eerste bochten, waarna de Mercedes-coureur aan het langste eind trok. Ricciardo wist wel een positie te winnen bij de start door in de eerste meters al Raikkonen voorbij te gaan en kwam zodoende vijfde te liggen.

Iets verder naar achteren in het veld ging het mis bij thuisrijder Lance Stroll en de Nieuw-Zeelander Brendon Hartley. De Canadees botste tegen de Toro Rosso, die vervolgens in de kunststof baanafzetting werd gedrukt. Beide rijders schoven met de nodige schade de uitloopstrook bij de derde bocht op, waar zij hun wagens konden verlaten. Het incident was reden voor een Safety Car, die door Stoffel Vandoorne en Marcus Ericsson werd aangegrepen voor een vroege pitstop.

Na vier ronden werd het veld weer losgelaten. Sergio Perez ontving onderweg naar de eerste bocht een tik van Carlos Sainz Jr., waardoor hij van de baan gleed. De Mexicaan kwam bij de tweede bocht terug op de baan, waarna hij zijn weg kon vervolgen. Vooraan sloeg Vettel een gaatje ten opzichte van Bottas en Verstappen. Hamilton lag daarachter op de vierde plek, voor Ricciardo en Raikkonen.
Hamilton stopt eerder dan gepland
Het was vervolgens wachten tot de coureurs op de hypersoft banden hun eerste - en naar verwachting enige - reguliere pitstop zouden maken om naar de hardere supersoft te gaan. De rijders van Force India kwamen na tien ronden als eersten naar binnen. Verstappen stuurde zijn Red Bull na zeventien naar de pits en werd opvallend genoeg gevolgd door Hamilton, die op de hardere ultrasoft was vertrokken en dus in principe langer door moest kunnen gaan. Later werd duidelijk dat Mercedes de leider in het kampioenschap eerder dan gepland naar binnen had gehaald omdat de temperaturen in de auto te hoog waren opgelopen, wat met een pitstop konden worden verholpen. De Brit verloor ook nog een klein beetje tijd bij het uitrijden van de pits door aan de buitenkant van de tweede bocht een momentje te hebben op het vuile gedeelte van de baan. Ricciardo kon met zijn pitstop een ronde later zodoende voor Hamilton terugkeren op het circuit.

Door de pitstops lag Raikkonen even achter Vettel en Bottas op de derde plek, terwijl Verstappen op de vierde plaats lag voor Ricciardo en Hamilton. De Nederlander kreeg zijn derde plek na 32 ronden terug toen Raikkonen zijn ultrasoft inruilde voor de hardste bandencompound. De Ferrari-coureur vervolgde zijn weg op de zesde plaats, die hij voor de pitstops ook in handen had. Een paar ronden later ging Bottas naar binnen vanaf de tweede plaats om op diezelfde positie weer naar buiten te gaan. Leider in de race Vettel reageerde door een ronde later van banden te wisselen en kwam ruim voor de Mercedes terug op de baan, waarmee de zege alleen nog maar een kwestie van uitrijden was.
Alonso valt uit in 300ste GP
Fernando Alonso reed in Canada zijn driehonderdste Grand Prix, maar zag de finish niet. De Spanjaard kreeg na 42 van de 70 ronden over de boordradio te horen dat hij zijn wagen naar de pits moest brengen om daar uit te vallen. Naar verluidt was er iets aan de hand met zijn uitlaat. Vandoorne kon ondertussen weinig uitrichten met de andere McLaren. De Belg werd twintig ronden voor het einde voor een tweede keer naar de pits gehaald, zodat hij nog een laatste stint op de hypersoft kon doen. Het bracht hem uiteindelijk weinig. Vandoorne werd zestiende en voorlaatste in Canada.

Met nog vijftien ronden te gaan maakte Bottas een fout bij het voorbij gaan van achterligger Sainz. De Fin dacht de Spanjaard eenvoudig te kunnen passeren in de eerste bocht, maar ging iets wijd en kwam op het gras terecht. Zijn achterstand op Vettel was hierna een seconde of zes, terwijl Verstappen binnen vijf seconden van de Mercedes kwam. In de laatste vijf ronden kwam de Nederlander langzaam maar zeker dichter bij de Fin, terwijl Hamilton de druk begon op te voeren bij Ricciardo. Maar ondanks de kleinere verschillen in de slotfase waren er geen positiewisselingen meer. Vettel, die in eerste instantie een ronde te vroeg werd afgevlagd, is dus de eerste dit seizoen die drie races heeft gewonnen. Bottas werd tweede, terwijl Verstappen vlak achter de Mercedes derde werd en zo voor de tweede keer dit jaar naar het podium mocht, na een derde plek in Spanje.

Over twee weken is de Grand Prix van Frankrijk op Paul Ricard.

Bron You are not allowed to view links. Register or Login
Logged

GigaBlue Quad plus 2 x Sat 2 x kabel Tuners.
Gigablue Ip Box.
Mutant HD 51 4K twin +Mutant HD 2400 + Mutant HD Kabel 500
Dreambox 800 HD PVR .


dreka
Global Moderator
Allcam Forum God
*****
Offline Offline

Posts: 5833

Thank You
-Given: 513
-Receive: 162


Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen.


View Profile
« Reply #3321 on: June 11, 2018, 03:40:18 PM »

Verstappen reed met Hamilton-attitude, aldus Rosberg




Door: Mark Bremer, Journalist
2018-06-11
De sterke race van Max Verstappen deed Nico Rosberg denken aan voormalig teamgenoot Lewis Hamilton. De oud-wereldkampioen schetste het beeld dat Hamilton beter presteerde wanneer hij boos was.

Na een aantal ongelukkige races aan het begin van dit seizoen leek Verstappen onder druk te staan van zijn team, dat aandrong zijn rijstijl te veranderen. Voorafgaand aan het weekend beet Verstappen nog van zich af vanwege herhaaldelijke vragen over het wijzigen van zijn aanpak voor een raceweekend. De Nederlander was vervolgens het snelste in de drie trainingen en kwalificeerde zich op de tweede rij. In de race eindigde Verstappen op het podium. Reflecterend op de race concludeerde Rosberg dat Verstappen voordeel haalde uit de karaktertrek die Lewis Hamilton voorheen ook al meerdere malen succes bracht door te presteren terwijl hij zich boos maakte.

“Verstappen, een episch weekend”, zei Rosberg op zijn eigen YouTube-kanaal. “Hij liet iets zien wat Lewis ook goed kan. Wanneer Lewis boos is, presteert hij het beste. Hij zet de woede om in een ongelooflijke prestatie. Verstappen liet daar dit weekend iets van zien. Hij had een extra focus en hij was vanaf het begin sterk, een goede kwalificatie en een derde plaats in de race. Het was een goed weekend voor hem.”

Hoewel Rosberg lovend was over Verstappen, suggereerde hij dat bij Hamilton de motivatie ontbrak waardoor hij slechts vijfde eindigde. “Lewis had zo’n weekend waarin niets lukte”, vervolgde de Duitser. “Hij had een motorprobleem in de race, maar zelfs in de kwalificatie zat hij er niet bij. [Het is] typisch voor Lewis, hij heeft bepaalde fases waarin hij de motivatie verliest en zaken niet goed lopen.”

Met medewerking van F1-verslaggever Jonathan Noble

Bron You are not allowed to view links. Register or Login
Logged

GigaBlue Quad plus 2 x Sat 2 x kabel Tuners.
Gigablue Ip Box.
Mutant HD 51 4K twin +Mutant HD 2400 + Mutant HD Kabel 500
Dreambox 800 HD PVR .


dreka
Global Moderator
Allcam Forum God
*****
Offline Offline

Posts: 5833

Thank You
-Given: 513
-Receive: 162


Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen.


View Profile
« Reply #3322 on: June 11, 2018, 07:13:48 PM »

Hoe de finishvlag in Canada te vroeg gezwaaid kon worden



 FIA F1-wedstrijdleider Charlie Whiting stelt dat de te vroeg gezwaaide finishvlag in de Grand Prix van Canada veroorzaakt werd door een miscommunicatie. Model Winnie Harlow, die de vlag zwaaide, was niet verantwoordelijk.

Uit een eerste onderzoek van de wedstrijdleiding bleek dat de official op de toren bij start-finish dacht dat raceleider Sebastian Vettel bezig was aan zijn zeventigste en daarmee laatste ronde. Hij vroeg bekendheid Harlow op de vlag te zwaaien, maar de Ferrari-coureur moest op dat moment nog aan de laatste ronde beginnen. De rijders zetten de race voort terwijl her en der al marshals met vlaggen langs de baan stonden te zwaaien. De situatie werd hetzelfde aangepakt als bij een rode vlag na ronde 69, waardoor de uitslag een ronde werd teruggezet tot ronde 68. Gelukkig waren er geen positiewisselingen in de slotfase, al moest Daniel Ricciardo zijn snelste raceronde afstaan aan teamgenoot Max Verstappen.

"De zwartwit geblokte vlag werd gezwaaid vanwege een miscommunicatie met de persoon die de races start en afvlagt", legde Whiting uit. "Hij dacht dat men bezig was aan de laatste ronde, hij vroeg 'race control' om dat te bevestigen, dat gebeurde maar men dacht dat hij een statement maakte terwijl het een vraag was. Hij vroeg de vlagger om de vlag te zwaaien, dus dat had niets te maken met het feit dat zij een bekendheid is."

Volgens de wedstrijdleider ontstond de onduidelijkheid door de graphic op televisie, die weergeeft in welke ronde de leider zit in plaats van het aantal ronden dat reeds verreden is: "In China gebeurde enkele jaren geleden precies hetzelfde. Mensen die niet in de Formule 1 werken raken soms wat in de war van de graphics. Op het scherm stond '69 van 70'. Wij weten allemaal dat het dan gaat om ronde 69, maar een minder fanatieke kijker kan denken dat de leider bezig is aan de laatste ronde. We vermoeden dat de twijfel daar vandaan komt. Uiteraard moeten we deze mensen in de toekomst beter informeren. Het was een simpele miscommunicatie, maar wel een vervelende."

Met medewerking van Adam Cooper

Bron You are not allowed to view links. Register or Login
Logged

GigaBlue Quad plus 2 x Sat 2 x kabel Tuners.
Gigablue Ip Box.
Mutant HD 51 4K twin +Mutant HD 2400 + Mutant HD Kabel 500
Dreambox 800 HD PVR .


dreka
Global Moderator
Allcam Forum God
*****
Offline Offline

Posts: 5833

Thank You
-Given: 513
-Receive: 162


Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen.


View Profile
« Reply #3323 on: June 15, 2018, 04:32:55 AM »

Hamilton: "Natuurlijk kan Mercedes nog kampioen worden"



Lewis Hamilton mag de leiding in de WK-stand dan weliswaar zijn kwijtgeraakt aan Sebastian Vettel, maar hij heeft ook na de Grand Prix van Canada nog altijd veel vertrouwen in de titelkansen van Mercedes. De regerend wereldkampioen won de voorgaande drie races op het semi-stratencircuit van Montreal, maar kwam dit jaar niet verder dan de vijfde positie.

Ferrari toonde in Canada juist zijn spierballen met een overtuigende zege van Vettel. Desalniettemin twijfelt Hamilton niet aan de mogelijkheden van zijn team om terug te vechten in de titelstrijd. "Ik laat die gedachte zeker geen moment in mij opkomen", reageert hij stellig tegenover Motorsport.com.
Niet de beste auto, wel mentale kracht
"Dat zou namelijk een eerste teken van zwakte zijn en ik ben mentaal niet zwak. Ik ben hier nog steeds om te winnen en geloof ook nog steeds dat ik kan winnen. Ik heb het volste vertrouwen in mijn mannen en wil ze die energie ook geven", klinkt de viervoudig wereldkampioen strijdbaar. Toch moet zelfs hij erkennen dan Mercedes momenteel niet (meer) over de sterkste auto van het veld beschikt.

"Maar ik denk wel dat er veel potentie in deze bolide zit. Vorig jaar schreven de journalisten allemaal 'Mercedes heeft de beste auto' en deden we het uiteindelijk ook het beste. Nu kunnen jullie dat niet schrijven, aangezien we onze rivalen niet steeds hebben verslagen. Maar het zit wel erg dicht bij elkaar. Red Bull is zo nu en dan erg sterk en Ferrari is tot nu toe het meest constant geweest. Maar er gaan nog veel dingen gebeuren. Zo moeten deze motoren erg lang mee. We weten alleen nog niet wat en wanneer er iets gebeurt", voorspelt de Brit alvast een interessant vervolg van dit seizoen.
Nooit bang voor andere coureurs
De mentale weerbaarheid is voor dat vervolg van doorslaggevend belang, zoals dat volgens Hamilton eigenlijk in elke sport het geval is. "Als je tijdens een tenniswedstrijd naar de andere kant van het net kijkt en denkt dat je een punt kunt verliezen, dan heb je dat punt eigenlijk al verloren. Waar ik ook sta op de grid, ik kijk nooit naar andere coureurs met het idee: van hem kan ik verliezen. Ik denk vooral: hoe kan ik hem verslaan en beter worden? Dat zal ik blijven doen tot aan mijn dood."

Bij het overwinnen van deze obstakels zegt Hamilton bovendien te kunnen bouwen op de kunde en kennis van zijn team. "Ik ben erg trots op het team, maar weet ook hoe moeilijk het voor hen is als je alles goed doet en dan niet het gewenste resultaat haalt. Iedereen in het team voelt die pijn, maar goed we winnen samen en verliezen samen. Er is nog een lange weg te gaan. Alles wat wij daarvoor kunnen doen, is zo goed mogelijk voorbereid zijn en het aantal slechte dagen beperken."

Met medewerking van Adam Cooper

Bron You are not allowed to view links. Register or Login
Logged

GigaBlue Quad plus 2 x Sat 2 x kabel Tuners.
Gigablue Ip Box.
Mutant HD 51 4K twin +Mutant HD 2400 + Mutant HD Kabel 500
Dreambox 800 HD PVR .


dreka
Global Moderator
Allcam Forum God
*****
Offline Offline

Posts: 5833

Thank You
-Given: 513
-Receive: 162


Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen.


View Profile
« Reply #3324 on: June 15, 2018, 04:35:06 AM »

FIA overweegt introductie automatisch vlaggensysteem



FIA-wedstrijdleider Charlie Whiting heeft aangegeven dat de autosportbond haar lering trekt uit het te vroeg verschijnen van het zwartwit geblokte vlag in de Canadese GP. Het kan zelfs leiden tot de introductie van een geautomatiseerd systeem.

De vlag werd een ronde te vroeg gezwaaid door model Winnie Harlow nadat een lokale official haar daartoe opdracht gaf. Het resultaat werd daardoor genomen aan het eind van ronde 68 waardoor Daniel Ricciardo zijn snelste raceronde verloor aan Max Verstappen. Een soortgelijk incident kwam al eens voor tijdens de Chinese Grand Prix terwijl voetballegende Pelé op Interlagos al eens te laat was met het zwaaien van de vlag.

In dergelijke gevallen kan de veiligheid van coureurs en marshals in het geding komen waardoor Whiting besloot het officiële signaal aan het eind van de race nu ook te vertonen op de lichtborden bij start-finish. Daardoor kunnen problemen met de vlag zelf voorkomen worden. "We moeten wellicht nadenken over een beter signaal aan het eind van de race", zei Whiting.

"De finishvlag is een traditie, maar het kan ook leiden tot het maken van fouten. Je kunt, en dat zou voor ons een logische stap zijn, een groot zwart paneel ophangen waar je het zwartwit geblokt op het juiste moment op toont. Maar als je het automatisch gaat doen, moet je nog wel nadenken wanneer die geactiveerd gaat worden. Dat is iets waar we nog over na moeten denken. We moeten proberen om een situatie te creëren waarin coureurs alleen naar het zwart-wit geblokt op het lichtpaneel kijken. Als ze dat niet zien, is de race niet over. Of we zover moeten gaan om een situatie te voorkomen die eens per tien jaar optreedt, valt over te twisten. Maar ik ga er zeker naar kijken."

Whiting heeft geen plannen om de F1-organisatie te verbieden het finishen van de race te laten verrichten door een bekendheid. "In dit geval was de bekendheid niet de schuldige en ik denk niet dat het iets is wat we hoeven te overwegen, niet op dit moment", vervolgde hij. "We kunnen naar andere zaken kijken, zoals het aantal mensen dat daar kan staan. Dat kan voor moeilijkheden zorgen. Het is hetzelfde met de start, soms krijg je daar mensen boven en zij proberen vrienden mee te brengen en dan wordt het wat te druk."

Met medewerking van F1-verslaggever Adam Cooper

Bron You are not allowed to view links. Register or Login
Logged

GigaBlue Quad plus 2 x Sat 2 x kabel Tuners.
Gigablue Ip Box.
Mutant HD 51 4K twin +Mutant HD 2400 + Mutant HD Kabel 500
Dreambox 800 HD PVR .


dreka
Global Moderator
Allcam Forum God
*****
Offline Offline

Posts: 5833

Thank You
-Given: 513
-Receive: 162


Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen.


View Profile
« Reply #3325 on: June 15, 2018, 04:37:38 AM »

Bandenfabrikant Hankook heeft interesse in Formule 1



c) Pirelli

Hankook, de Zuid-Koreaanse bandenfabrikant, heeft volgens het Duitse Auto, Motor und Sport interesse om in 2020 aan de slag gaan als bandenleverancier in de Formule 1.

Het contract van de huidige bandenleverancier Pirelli loopt eind 2019 af. Voor 2020 zoekt de Formule 1 dus naar een bandenleveranciers. Pirelli wil het aflopende contract, tegen de juiste commerciële en sportieve voorwaarden, graag verlengen. Pirelli is sinds 2011 de enige bandenleverancier in de Formule 1.

Hankook is geen onbekende in de autosport. Het merk levert al enige jaren banden in de DTM en Europese Formule 3.

Bron You are not allowed to view links. Register or Login
Logged

GigaBlue Quad plus 2 x Sat 2 x kabel Tuners.
Gigablue Ip Box.
Mutant HD 51 4K twin +Mutant HD 2400 + Mutant HD Kabel 500
Dreambox 800 HD PVR .


dreka
Global Moderator
Allcam Forum God
*****
Offline Offline

Posts: 5833

Thank You
-Given: 513
-Receive: 162


Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen.


View Profile
« Reply #3326 on: June 16, 2018, 07:42:40 AM »

Grand Prix van België drie jaar langer op F1-kalender'



 Spa-Francorchamps zal tot en met 2021 de Grand Prix van België Formule 1 ontvangen, zo meldt de Waalse zakenkrant l'Echo. De Waalse regering heeft naar verluidt een contract voor drie jaar ondertekend met Liberty Media.

De overeenkomst van de Belgische Grand Prix loopt na de editie van 2018 af en dus is de Waalse regering, die de rekening voor de race betaalt, dit jaar rond de onderhandelingstafel gaan zitten met Liberty Media om de wedstrijd langer op de kalender te houden.

Liberty en Waals vicepremier en minister van economie Pierre-Yves Jeholet ondertekenden volgens l'Echo eerder deze week een driejarig contract. "Het is een goed akkoord dat ervoor zorgt dat de Waalse regio een evenement behoudt dat bijdraagt tot de promotie van de regio op wereldvlak", vertelde Jeholet aan l'Echo. "Het is een nieuw tijdperk, want het is de eerste keer dat we met de directeurs van Liberty Media onderhandelen."

Ondanks de stijgende bezoekersaantallen maakt de wedstrijd op het historische Spa-Francorchamps steevast verlies, maar de Waalse regering past via een investeringsmaatschappij het verschil telkens netjes bij omdat de race het toerisme in de regio aanzwengelt. "De opbrengsten voor de Waalse economie bedroegen in 2017 zo'n 20,5 miljoen euro, een stijging van 21 procent", liet Jeholet optekenen.

Dankzij het Max Verstappen-effect zijn er naar verluidt al meer dan 200.000 kaartjes de deur uit voor de race, waarvan 75.000 voor de wedstrijd zelf op zondag 26 augustus.

Bron You are not allowed to view links. Register or Login
Logged

GigaBlue Quad plus 2 x Sat 2 x kabel Tuners.
Gigablue Ip Box.
Mutant HD 51 4K twin +Mutant HD 2400 + Mutant HD Kabel 500
Dreambox 800 HD PVR .


dreka
Global Moderator
Allcam Forum God
*****
Offline Offline

Posts: 5833

Thank You
-Given: 513
-Receive: 162


Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen.


View Profile
« Reply #3327 on: June 17, 2018, 07:14:01 AM »

Renault: "Red Bull ligt nog achter door hun brandstof"



 Red Bull Racing heeft qua brandstofontwikkeling nog altijd een achterstand op de overige Renault-aangedreven teams. Hierdoor komt het ware potentieel van de motor nog niet naar boven. Dat stelt Renault Sport F1-baas Cyril Abiteboul. Het fabrieksteam van Renault en klantenteam McLaren maken gebruik van brandstoffen en smeermiddelen van BP/Castrol, terwijl Red Bull Racing heeft gekozen voor een deal met Exxon/Mobil.

Dat houdt in dat de Franse fabrikant op de testbank specifieke sessies voor de producten van Red Bull moet inruimen, maar dat is minder lang dan de uren die gedraaid worden met producten van BP/Castrol. Mede daardoor was de stap die Red Bull met de nieuwe motor zette relatief gezien minder groot dan de sprong van Renault en McLaren.

"Stiekem hoopte ik dat Red Bull de snelheid zou hebben om te winnen", erkende Abiteboul in gesprek met Motorsport.com. "Ze kwamen er heel erg dichtbij, maar net niet helemaal. Er zit nog meer in de pijplijn en zij hebben nog wat aanstaande op het gebied van brandstof. Wij garanderen gelijkwaardige prestaties van de elementen die we zelf in de hand hebben, dus de hard- en software. Voor andere zaken, zoals brandstof, geldt dat niet want zij hebben om strategische en commerciële redenen hun eigen partner gekozen."

"Dat waarderen we en we steunen hen bij de homologatie van het product. Ik weet zeker dat Exxon de kwaliteit en capaciteit heeft om de achterstand goed te maken, maar ze lopen nog iets achter. Ook de installatie is iets anders. Daarom zijn er kleine discrepanties en dat accepteer ik."

De nieuwe specificatie van de Renault-motor die in Canada werd geïntroduceerd presteerde naar verwachting, tot tevredenheid van Abiteboul: "Mijn adem stokte even toen ik Alonso hoorde klagen over zijn ERS maar ik heb begrepen dat dat een ander probleem was. Dus het was goed, een zeer interessante introductie van Spec B. Qua topsnelheid waren we uitermate competitief, dat kan je zelf nakijken. Ook Honda heeft een stap gemaakt."

Met medewerking van F1-verslaggever Adam Cooper

Bron You are not allowed to view links. Register or Login
Logged

GigaBlue Quad plus 2 x Sat 2 x kabel Tuners.
Gigablue Ip Box.
Mutant HD 51 4K twin +Mutant HD 2400 + Mutant HD Kabel 500
Dreambox 800 HD PVR .


dreka
Global Moderator
Allcam Forum God
*****
Offline Offline

Posts: 5833

Thank You
-Given: 513
-Receive: 162


Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen.


View Profile
« Reply #3328 on: June 17, 2018, 07:16:10 AM »

Haas twijfelt aan veranderingen voor meer inhalen in 2019




 Haas-teambaas Guenther Steiner is nog altijd niet overtuigd van de veranderingen die inhalen volgend seizoen makkelijker moet maken. Hij zegt dat de designers van de teams alle goede bedoelingen zullen vergeten bij het ontwikkelen van de nieuwe auto's, met weinig verandering tot gevolg.

Eind april werden er last-minute alsnog veranderingen doorgevoerd voor de auto's van volgend jaar. Die veranderingen aan onder meer de voorvleugel moeten het volgen van andere bolides en daarmee in het ultieme scenario het inhalen makkelijker maken. De eerste geluiden zijn hoopvol, maar Steiner blijft in deze fase van de verandering sceptisch.

"De onderzoekers van de aerodynamica hebben hun studie in een week uitgevoerd en presenteren dan hun resultaten. Vervolgens gaan de teams twee maanden studeren en zijn de uitkomsten compleet anders, aangezien zij alle letters van de wet gebruiken om zoveel mogelijk rendement uit de nieuwe auto te halen. Die studie had wel goede bedoelingen om inhalen makkelijker te maken, maar de ontwerpers kijken alleen naar maximale prestaties en vergeten daarbij het achterliggende idee van inhalen."

Haas kwam in Canada met de grootste update uit de geschiedenis van het team, maar Steiner erkent de rest van 2018 door de recente reglementswijzigingen al grotendeels in het teken staat van volgend jaar. "Dat moet wel vanwege tamelijk voorspelbare redenen: we willen niet achter de feiten aan lopen. We komen dus op een punt waarop alle aandacht op 2019 moet, al zit iedereen door de beperkte (windtunnel-)testtijd eigenlijk in min of meer hetzelfde schuitje."
Grosjean: 'Snel schakelen richting 2019"
Volgens Romain Grosjean zijn de veranderingen wel een flinke streep door de rekening voor Haas. De update in Canada was namelijk deels gericht op een succesvol volgend seizoen. "In theorie zouden de regels volgend jaar niet veranderen. We hebben er dus veel moeite in gestopt, vooral met het idee dat het volgend jaar vergelijkbaar zou zijn."

Nu dit niet het geval blijkt te zijn, heeft een relatief klein team als Haas meteen veel werk aan de winkel. "Sinds de nieuwe voorvleugel is aangekondigd, moet iedereen snel schakelen richting 2019. De auto zal daardoor namelijk heel anders zijn. Maar met deze update zitten we voor dit seizoen al wel in een prima positie om in veel races goede punten te kunnen scoren."

Met medewerking van Glenn Freeman

Bron You are not allowed to view links. Register or Login
Logged

GigaBlue Quad plus 2 x Sat 2 x kabel Tuners.
Gigablue Ip Box.
Mutant HD 51 4K twin +Mutant HD 2400 + Mutant HD Kabel 500
Dreambox 800 HD PVR .


dreka
Global Moderator
Allcam Forum God
*****
Offline Offline

Posts: 5833

Thank You
-Given: 513
-Receive: 162


Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen.


View Profile
« Reply #3329 on: June 17, 2018, 07:20:22 AM »

Ricciardo: "Paul Ricard minder spectaculair, wel inhaalkansen"



Daniel Ricciardo kijkt uit naar de terugkeer van de Franse Grand Prix op de Formule 1-kalender, maar noemt het circuit Paul Ricard op voorhand weinig opwindend voor de coureurs zelf. "Qua adrenaline is dit circuit waarschijnlijk minder spectaculair dan de twee voorgaande", trapt hij zijn vooruitblik af.

"Maar als de race zelf interessant is, maakt dat veel goed. Hopelijk is die balans hier goed", hoopt de Australiër op een spectaculaire Franse rentree. Dat de baan zelf weinig spectaculair is, komt volgens hem vooral door de grotere foutenmarge. "We komen met Monaco en Montreal net van twee stratencircuits, waarbij de risico's veel groter zijn dan op Paul Ricard. Dit is nog een relatief open circuit."

Desalniettemin stelt het circuit de teams wel voor voldoende uitdagingen, al is het alleen maar doordat de baan in het moderne tijdperk afwezig was. "Ik heb zelf al wel eens op Paul Ricard geracet, maar weet bijvoorbeeld niet hoe de afstellingen nu zullen zijn." Verder is volgens hem ook de layout nog niet zo gemakkelijk. "Er zitten veel technische bochten in. Dat is niet altijd even leuk, maar wel een uitdaging voor ons om ze allemaal foutloos te nemen. Als dat lukt, kun je ze ook wel weer waarderen."
Meer kansen om in te halen
"Verder biedt deze baan mogelijkheden tot verschillende rijstijlen en technieken. Dat kan het best interessant maken." Ricciardo voorziet mede hierdoor dan ook een race waarin inhalen voor de verandering wel mogelijk is. "De wind kan daar een factor zijn. En met het lange rechte stuk wordt slipstreamen dan erg belangrijk. Dat biedt volgens mij ook meteen goede inhaalmogelijkheden."

Naast al deze technische bespiegelingen over het circuit zelf, is de goedlachse Australiër bovenal blij dat Frankrijk weer een eigen Grand Prix heeft. "Nu maar hopen dat het niet alleen voor de Franse fans, maar voor alle fans wereldwijd een mooie race oplevert", herkent hij de hunkering naar spektakel na de fletse races in Monaco en Montreal. Aangezien het Frans ook in die beide plaatsen de voertaal was, sluit Ricciardo nog met zijn kenmerkende knipoog af. "Misschien spreek ik na dit weekend en deze maand vol Franstalige races zelf ook wel perfect Frans. Merci beaucoup, enchanté."

Bron You are not allowed to view links. Register or Login
Logged

GigaBlue Quad plus 2 x Sat 2 x kabel Tuners.
Gigablue Ip Box.
Mutant HD 51 4K twin +Mutant HD 2400 + Mutant HD Kabel 500
Dreambox 800 HD PVR .


dreka
Global Moderator
Allcam Forum God
*****
Offline Offline

Posts: 5833

Thank You
-Given: 513
-Receive: 162


Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen.


View Profile
« Reply #3330 on: June 19, 2018, 02:31:14 AM »

Renault hoopt in thuis-GP prestaties Canada te evenaren



Voor Nico Hülkenberg en Carlos Sainz Jr. staat komend weekend een thuiswedstrijd op het programma. Voor het eerst in tien jaar is Renault namelijk weer actief op Frans grondgebied.

"Ik kijk er erg naar uit om op Paul Ricard te racen", vertelt Hülkenberg. "Renault wacht hier alweer tien jaar op, dus er is zeker wat extra motivatie om het goed te doen. Ik weet hoeveel dit voor het team betekent." Sainz vertelde dat er ook extra druk staat op het team. "Het zal een drukke GP worden, met veel evenementen naast de baan en veel aandacht van media en sponsoren. Maar als de helm op gaat, is het weer 'business as usual'  voor ons.

Zowel Hülkenberg als zijn teamgenoot verwacht vergelijkbare prestaties als in Montreal, waar beide rijders in de punten eindigden. "Ik ken het circuit best goed", vertelde de 'Hulk'. "In mijn voorbereiding op de 24 uur van Le Mans in 2015 heb ik hier wat rondjes gereden. De karakteristieken zijn vergelijkbaar met die van Montreal met lange rechte stukken en zware remzones." Sainz is het met de Duitser eens. "Als we vergelijkbare prestaties als in Canada kunnen leveren, kunnen we tevreden zijn." Gevraagd naar hoe een coureur zich voorbereidt op een nieuw circuit, antwoordde Hülkenberg: "Door veel rondjes te rijden in de simulator met verschillende afstellingen. Je wilt zoveel mogelijk data verzamelen voordat de trainingen beginnen."

Waar Hülkenberg in Canada als zevende en 'best of the rest' eindigde, scoorde Sainz alweer voor de vijfde GP op rij punten. "We maken iedere wedstrijd progressie", zei Sainz over de sterke prestaties van Renault. "Laten we hopen dat we er dit weekend zes op rij van kunnen maken."

Bron You are not allowed to view links. Register or Login
Logged

GigaBlue Quad plus 2 x Sat 2 x kabel Tuners.
Gigablue Ip Box.
Mutant HD 51 4K twin +Mutant HD 2400 + Mutant HD Kabel 500
Dreambox 800 HD PVR .


dreka
Global Moderator
Allcam Forum God
*****
Offline Offline

Posts: 5833

Thank You
-Given: 513
-Receive: 162


Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen.


View Profile
« Reply #3331 on: June 19, 2018, 02:33:21 AM »

Codemasters voegt klassiekers Brawn en Williams toe aan F1 2018



 De eerste en enige wagen ooit van Brawn GP zal worden toegevoegd aan het ensemble klassieke wagens in de nieuwe Formule 1-game F1 2018.

De Brawn GP BGP 001 werd maandag, samen met de Williams-BMW F25 uit 2003, aangekondigd voor F1 2018 als onderdeel van de Headline Edition. Je kunt met deze iconische wagens racen als je die versie pre-ordered of je kunt ze later toevoegen tegen extra betaling.

Sinds de 2017-editie van de game zijn klassieke F1-wagens weer beschikbaar. De auto's die in de vorige versie zaten - waaronder de 1988 McLaren MP4/4 en de 2010 Red Bull RB6 - zullen ook in de nieuwe game weer te besturen zijn.

De Brawn GP werd toegevoegd nadat veel fans zich hadden beklaagd over het ontbreken van de wagen in de 2017-versie. "De Brawn is zonder twijfel de meest aangevraagde wagen door onze gepassioneerde F1-community, dus die wilden we graag toevoegen", vertelde Codemasters' F1 franchise directeur Paul Jeal. "Die wagen won zowel het kampioenschap bij de coureurs als bij de constructeurs in zijn enige seizoen, wat de Brawn direct tot een icoon maakte. Daarnaast is het ook een schitterende auto."

Ook de Williams van 2003 heeft een plekje verdiend, zo legde Jeal uit. "Dat is ook een fantastische auto, die alleen maar beter werd gedurende het seizoen. Juan Pablo Montoya pakte acht podia op een rij, dus ik weet zeker dat de fans graag met die auto zullen rijden."

Bron You are not allowed to view links. Register or Login
Logged

GigaBlue Quad plus 2 x Sat 2 x kabel Tuners.
Gigablue Ip Box.
Mutant HD 51 4K twin +Mutant HD 2400 + Mutant HD Kabel 500
Dreambox 800 HD PVR .


dreka
Global Moderator
Allcam Forum God
*****
Offline Offline

Posts: 5833

Thank You
-Given: 513
-Receive: 162


Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen.


View Profile
« Reply #3332 on: June 19, 2018, 10:09:51 AM »

Officieel: Red Bull Racing vanaf 2019 met Honda-motoren



Aston Martin Red Bull Racing heeft een akkoord bereikt met Honda om volgend jaar gebruik te maken van de motoren van het Japanse bedrijf. Dat heeft het team dinsdagochtend bevestigd. Motorsport.com kon eerder op dinsdag al melden dat het team dicht bij een overgang was met Honda. Hooggeplaatste bronnen binnen het team lieten toen weten dat een beslissing genomen was.

De renstal heeft een tweejarige overeenkomst gesloten met de Japanse fabrikant en heeft daarmee tot het eind van de huidige reglementsperiode motoren. Het team heeft verder bevestigd dat de renstal onder de naam Aston Martin Red Bull Racing actief blijft.

Met de aankondiging dat Red Bull Racing in zee gaat met Honda, komt er een eind aan een twaalfjarige samenwerking met de huidige leverancier Renault. Het team gebruikte in 2007 voor het eerst motoren van Renault waarmee het 47 overwinningen pakte en acht wereldkampioenschappen tussen 2010 en 2013. In de periode daarna, het begin van het hybridetijdperk, won het team slechts tien races in de Formule 1.

Honda bereikte in de eerste drie jaar sinds haar terugkeer in de Formule 1 weinig tijdens de samenwerking met het McLaren F1 Team. De renstal uit Woking zinspeelde vorig seizoen op een scheiding van Honda waarna de motorleverancier zocht naar een waardige vervanger. Die werd gevonden met Scuderia Toro Rosso, het B-team van Red Bull Racing. Honda boekte sinds het begin van dit seizoen gestaag progressie en scoorde in de eerste zeven races van dit seizoen negentien WK-punten. Vanwege de betrokkenheid van Red Bull Racing bij Toro Rosso kon Red Bull-personeel de ontwikkeling van de Honda-krachtbron nauwgezet volgen.

In een aanvullende verklaring van het Renault Sport F1 Team bevestigde Renault het vertrek van Red Bull. Dat team zegt dankbaar te zijn voor de geboekte successen, maar is eveneens van mening dat het tijd is dat de beide partijen ieders eigen weg gaan. 

Bron You are not allowed to view links. Register or Login
Logged

GigaBlue Quad plus 2 x Sat 2 x kabel Tuners.
Gigablue Ip Box.
Mutant HD 51 4K twin +Mutant HD 2400 + Mutant HD Kabel 500
Dreambox 800 HD PVR .


dreka
Global Moderator
Allcam Forum God
*****
Offline Offline

Posts: 5833

Thank You
-Given: 513
-Receive: 162


Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen.


View Profile
« Reply #3333 on: June 19, 2018, 10:11:40 AM »

Horner: "Met Honda hebben we de kans om titels te winnen



 Red Bull Racing rijdt vanaf volgend seizoen met Honda-motoren, zo maakte het team op dinsdag bekend. Christian Horner denkt dat de nieuwe samenwerking een betere kans geeft om voor titels te strijden.

Hoewel Red Bull zeer succesvol was met Renault in de jaren van Sebastian Vettel en Mark Webber, toen de Duitser tussen 2010 en 2013 vier titels op rij bemachtigde, kwam het er in het nieuwe turbo-tijdperk nooit van echt grote successen. Ondanks enkele overwinningen van Daniel Ricciardo en Max Verstappen, bracht Renault, in de ogen van Red Bull, nooit een krachtbron waarmee het om de titel kan vechten.

Horner vond het tijd om het heft in eigen handen te nemen en dus stapt het team over naar Honda. De fabriekssteun die de Japanners kunnen leveren, gaf het team het vertrouwen dat het team in de toekomst met Honda wel om de titel kan vechten. "Deze meerjarige deal betekent het startschot van een spannende periode waarin Aston Martin Red Bull Racing niet alleen voor Grand Prix-overwinningen kan vechten maar, wat altijd ons doel is, ook voor kampioenschappen."

"Gevoelens uitgeschakeld bij beslissing"
Ondanks dat Renault en Red Bull niet altijd op één lijn lagen, speelde emotie geen rol bij de beslissing, zo legt Horner uit in het persbericht van Red Bull. "We nemen in dit soort beslissingen onze gevoelens zo min mogelijk mee en hebben slechts een doel voor ogen: geloven we dat de uitkomst ons naar een hoger niveau brengt? Na een uitgebreide afweging en evaluatie zijn we er van overtuigd dat Honda de juiste keuze is voor het team. We zijn onder de indruk van Honda's toewijding aan de F1, de grote stappen die het in korte tijd heeft gemaakt met ons zusterteam en hun ambitie, die past bij de onze. We kijken ernaar uit om samen te werken met Honda in de komende jaren en te gaan voor de grote prijzen."

Waar Honda met McLaren nooit tot sterke resultaten kwam, moet de dubbele verbintenis met Red Bull voor een snellere ontwikkeling zorgen. "Honda's verbintenis met beide Red Bull F1-teams levert een enorme potentie op", voegde Horner toe. "Honda heeft zo de toegang tot de data van beide teams, waarin Aston Martin Red Bull Racing de boventoon voert, en dubbele kansen voor een snellere, effectievere en meer competitieve ontwikkeling."

Horner blikte ook nog even kort terug op de twaalf jaar dat het team met Renault-motoren reed. "We willen Renault graag bedanken voor de afgelopen twaalf jaar, een periode waarin we bijzondere momenten hebben meegemaakt samen. We hebben onze kleine discussies gehad, maar Renault heeft er altijd alles aan gedaan en getracht om ons een competitieve krachtbron te leveren. Dat is vandaag nog altijd het geval en we willen Renault graag bedanken en in het bijzonder de jongens in onze garage die er iedere race bij zijn, voor hun onuitputtelijke toewijding en we kijken ernaar uit om onze samenwerking op een mooie manier af te sluiten dit seizoen. Onze focus voor de rest van het seizoen ligt op het leveren van de best mogelijke resultaten en we wensen Renault Sport het beste voor de toekomst."

Bron You are not allowed to view links. Register or Login
Logged

GigaBlue Quad plus 2 x Sat 2 x kabel Tuners.
Gigablue Ip Box.
Mutant HD 51 4K twin +Mutant HD 2400 + Mutant HD Kabel 500
Dreambox 800 HD PVR .


dreka
Global Moderator
Allcam Forum God
*****
Offline Offline

Posts: 5833

Thank You
-Given: 513
-Receive: 162


Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen.


View Profile
« Reply #3334 on: June 19, 2018, 10:13:22 AM »

Renault: "Trots op resultaten die behaald zijn met Red Bull"



Renault heeft middels een statement gereageerd op het besluit van Red Bull Racing om de samenwerking met de Franse fabrikant na dit seizoen stop te zetten. De renstal van Max Verstappen rijdt vanaf volgend jaar met motoren van Honda.

Renault laat in de verklaring weten kennis te hebben genomen van de beslissing van Red Bull om met Honda in zee te gaan en spreekt van een 'natuurlijke evolutie' met het oog op het feit dat de Franse fabrikant sinds 2016 weer met een eigen team actief is en binnen afzienbare tijd zelf ook voor de titel hoopt mee te kunnen strijden.

"We beschouwen dit als een natuurlijke evolutie voor zowel Renault als Red Bull Racing gezien de ambities die beide partijen hebben", valt in de statement te lezen. "We zijn trots op de buitengewone resultaten die we over de afgelopen twaalf seizoen met Red Bull Racing hebben behaald in een extreem veeleisende en competitieve omgeving, en met name op de vier coureurs- en constructeurstitels en de 57 race-overwinningen die we samen hebben gewonnen."

Renault hint er ook naar dat het wel eens een voordeel voor het Franse merk kan zijn dat het niet langer energie hoeft te steken in het tevreden stellen van Red Bull. De samenwerking tussen Renault en Red Bull kende de afgelopen jaren diepe dalen. "Na twee seizoenen zijn we nu volledig gefocust op het boeken van sterke vooruitgang met het Renault Formule 1-team, terwijl we onze nieuwe samenwerking met McLaren Racing verder blijven ontwikkelen", besluit Renault.

Bron You are not allowed to view links. Register or Login
Logged

GigaBlue Quad plus 2 x Sat 2 x kabel Tuners.
Gigablue Ip Box.
Mutant HD 51 4K twin +Mutant HD 2400 + Mutant HD Kabel 500
Dreambox 800 HD PVR .


dreka
Global Moderator
Allcam Forum God
*****
Offline Offline

Posts: 5833

Thank You
-Given: 513
-Receive: 162


Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen.


View Profile
« Reply #3335 on: June 19, 2018, 10:26:56 AM »

Valtteri Bottas: ‘Mercedes geen favoriet in Frankrijk’



(c) Mercedes AMG

Valtteri Bottas is van mening dat Mercedes niet de favoriet is voor de overwinning tijdens de Grand Prix van Frankrijk. Ondanks dat het team op het circuit Paul Ricard kan beschikken over een nieuwe en verbeterde motor is dat volgens de Fin niet genoeg om de concurrentie voor te blijven.

“Ik hoop dat we ook nog andere upgrades meenemen naar Frankrijk, want de competitie wordt alleen maar zwaarder”, laat Bottas aan Sky F1 weten. “We gingen naar Canada met de gedachte dat we daar goed zouden presteren; zelfs zonder de nieuwe krachtbron. Maar dat was niet het geval en dat laat zien dat we ons elke race moeten verbeteren.”

Mercedes heeft na zeven wedstrijden de leiding in het constructeurskampioenschap. De Duitsers hebben een voorsprong van 17 punten op Ferrari. Lewis Hamilton verloor door de overwinning van Sebastian Vettel in Canada wel de eerste plaats in het kampioenschap. Vettel heeft een punt meer dan de Mercedes-coureur.

Bron You are not allowed to view links. Register or Login
Logged

GigaBlue Quad plus 2 x Sat 2 x kabel Tuners.
Gigablue Ip Box.
Mutant HD 51 4K twin +Mutant HD 2400 + Mutant HD Kabel 500
Dreambox 800 HD PVR .


dreka
Global Moderator
Allcam Forum God
*****
Offline Offline

Posts: 5833

Thank You
-Given: 513
-Receive: 162


Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen.


View Profile
« Reply #3336 on: June 20, 2018, 03:29:51 AM »

Renault: "Hopelijk krijgt Red Bull spijt van keuze



Als het aan Renault-teambaas Cyril Abiteboul ligt, krijgt Red Bull in de toekomst spijt van de keuze voor Honda. Volgens de topman van het Franse merk is zijn team nu extra gemotiveerd om te laten zien dat de Oostenrijkers fout zitten.

Na maanden van speculatie is de kogel eindelijk door de kerk. Red Bull maakte dinsdagochtend bekend dat het overstapt naar de Japanse fabrikant. Daarmee komt een einde aan de samenwerking met Renault. Abiteboul stelt dat zijn team meer dan ooit gemotiveerd is om te laten zien dat Red Bull de verkeerde beslissing heeft gemaakt.

"We gaan er alles aan doen om ervoor te zorgen dat ze spijt krijgen van dit besluit",  vertelde de Fransman in een exclusief interview met Motorsport.com. "Wat ik daarmee bedoel is dat we ons best gaan doen op de baan met ons eigen team in onze eigen kleuren. Ik word enthousiast van de nieuwe onderdelen die eraan zitten te komen en met name de Spec C die we later dit seizoen zullen introduceren." Overigens gaf de Renault-baas aan dat er geen aanleiding is om te denken dat Red Bull dit seizoen nog negatieve effecten ondervindt van de breuk met Renault. "Het is niet zo dat Red Bull die nieuwe motor niet zal ontvangen, al moeten we het precieze schema voor de toewijzing van onderdelen nog bepalen, maar we hopen dat ze spijt zullen krijgen."

"Bevestiging van wat al in de lucht hing"
Abiteboul vertelde verder dat hij het besluit van Red Bull wel aan zag komen, nadat het vorig jaar al aangaf niet langer verbonden te willen zijn aan Renault. "Ik ben niet verrast ofzo", zei Abiteboul over de keuze van zijn klant. "Ik denk dat we niet moeten vergeten dat dit eerder een bevestiging is en er eigenlijk dus niets verandert. Vorig jaar in Singapore hebben we al een en ander aangekondigd rondom onze relatie met Red Bull en McLaren. Dit had te maken met de opzegging van Toro Rosso in 2017 en het contracteinde met Red Bull eind 2018, ook al gaf Red Bull aan dat deel nog enigszins vaag te willen laten. Voor ons is dit meer een bevestiging van wat al in de lucht hing en dit is dan ook een strategische en commerciële beslissing van Red Bull, meer nog dan een sportieve op dit moment."

Honda biedt wat Renault niet kon leveren
Abiteboul heeft er begrip voor dat de relatie met Honda, dat fabriekssteun zal leveren, een mooie kans is voor Red Bull, met daarbij een financieel interessant voordeel. "Net als toen wij met een fabrieksteam het kampioenschap binnenkwamen, was het belangrijk voor Red Bull om weer een fabrieksteam te worden. Dat was met Renault niet mogelijk, het moest met een andere partij en in Honda vonden ze de perfecte match. Er waren dus een hoop factoren die meespeelden. Een deel daarvan zal zeker de prestatie zijn, maar het is duidelijk dat er meer is dan dat. Er zijn verschillende dingen die wij niet aan konden bieden, zoals financiële middelen en toegang tot onze faciliteiten, omdat onze prioriteit ligt bij de prestaties van ons eigen team."

Hoewel Abiteboul toegeeft dat het jammer is dat Renault zich niet langer kan meten aan Red Bull, denkt hij dat er ook voordelen verbonden zijn aan het feit dat de motorleverancier maar op twee klanten hoeft te richten. "Dit is goed voor ons, want zo kunnen we ons beter focussen op ons eigen team en ons voorbereiden op 2021", vertelde hij. "Als je motoren levert aan Red Bull Racing, een team met een hoge ambitie en dat veel aandacht vraagt, gaat dit soms ten koste van je eigen werkzaamheden."

Hoewel Red Bull aanvankelijk had verwacht pas rond de Oostenrijkse GP de beslissing wereldkundig te maken, gaf Abiteboul aan dat Renault niet zo lang kon wachten, waardoor er toch eerder een aankondiging werd gedaan. "We hadden het lastig met het leveren en de ontwikkeling van onderdelen voor volgend seizoen en daarbij komt ook nog eens dat we onze geheimen voor volgend jaar niet zomaar prijs kunnen geven", vertelde hij. "We zijn er altijd vanuit gegaan dat ze zouden switchen naar een andere fabrikant en we begonnen ons steeds meer zorgen te maken over onze gevoelige informatie. Het was voor ons belangrijk dat er duidelijkheid kwam over de plannen voor volgend seizoen zodat we de juiste maatregelen konden nemen. Daarbij komt dat als ze niet van motor waren veranderd, we ons daarop aan hadden moeten passen. Er waren dus verschillende factoren waarom er duidelijkheid moest komen en ik zou ze graag bedanken dat ze het besluit niet langer hebben uitgesteld."

Bron You are not allowed to view links. Register or Login
Logged

GigaBlue Quad plus 2 x Sat 2 x kabel Tuners.
Gigablue Ip Box.
Mutant HD 51 4K twin +Mutant HD 2400 + Mutant HD Kabel 500
Dreambox 800 HD PVR .


dreka
Global Moderator
Allcam Forum God
*****
Offline Offline

Posts: 5833

Thank You
-Given: 513
-Receive: 162


Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen.


View Profile
« Reply #3337 on: June 20, 2018, 03:33:09 AM »

Analyse: Waarom Red Bull de juiste keuze heeft gemaakt



 Max Verstappen rijdt volgend jaar met een motor die op zijn zachtst gezegd geen al te beste reputatie heeft. Motorsport.com legt uit waarom Red Bull toch een goede beslissing heeft genomen door voor de Honda-motor te kiezen.

Het is 2015 wanneer Honda na een afwezigheid van zes seizoenen als motorleverancier van McLaren terugkeert in de Formule 1. Gezien de mooie resultaten die McLaren en Honda in het verleden samen hebben behaald in de koningsklasse van de autosport - wereldtitels bij de coureurs en de constructeurs in 1988, 1989, 1990 en 1991 - zijn de verwachtingen van deze hernieuwde samenwerking hooggespannen. Maar al heel snel wordt duidelijk dat er niet aan de verwachtingen kan worden voldaan. De Honda-motor blijkt hopeloos onbetrouwbaar en de prestaties laten ook nog veel te wensen over.

Dat het beeld van Fernando Alonso op Interlagos in een kampeerstoel, nadat hij zijn wagen aan het begin van de kwalificatie met een motorprobleem aan de kant heeft gezet, het meest memorabele moment van McLaren is in 2015, zegt genoeg. McLaren behaalt in het eerste jaar van de hereniging slechts 27 punten, waarmee de renstal uit Woking als negende en voorlaatste eindigt in het kampioenschap. Het seizoen 2016 verloopt beter, al zijn de resultaten nog altijd niet om over naar huis te schrijven. Er worden 76 punten gescoord - Stoffel Vandoorne doet een duit in het zakje door tiende te worden tijdens zijn invalbeurt in Bahrein - en McLaren wordt zesde in de eindstand.

Na de progressie in 2016 moet in 2017 opnieuw een stap vooruit worden gezet. Om dat voor elkaar te krijgen besluit Honda het over een andere boeg te gooien met de motor. De Japanse fabrikant neemt afscheid van het size zero-concept - dat McLaren in staat stelt om met een bijzonder slanke motorkap te rijden maar wel betekent dat de aandrijflijn heel compact moet blijven - en slaat dezelfde weg in als Mercedes wat betreft de indeling van de motor. De introductie van de vernieuwde krachtbron leidt in eerste instantie echter tot een stap achteruit bij McLaren. Na een moeizaam begin van het seizoen met de nodige uitvalbeurten finisht het team in de zevende race in Azerbeidzjan pas voor het eerst in de punten. Hoewel het op de baan langzaam bij beetje steeds beter gaat, verslechtert de relatie tussen McLaren en Honda snel en ondanks dat Alonso en Vandoorne in Hongarije nog als zesde en tiende over de eindstreep komen, wordt na de zomerstop de samenwerking met Honda opgezegd en een deal gemaakt met Renault.
Prestaties Toro Rosso veelbelovend
Op dezelfde dag dat de breuk tussen McLaren en Honda officieel wordt bevestigd, maakt Toro Rosso wereldkundig een meerjarige deal met diezelfde motorleverancier te hebben gesloten. Gezien de magere resultaten die Honda in zijn eerste drie jaar terug in de Formule 1 heeft behaald, is het een opvallende beslissing van Red Bull om het opleidingsteam met de Japanse krachtbron te laten rijden, al zijn er ook pluspunten aan te wijzen.

Het grootste voordeel is wel dat de Italiaanse formatie in 2018 de enige is die met Honda samenwerkt, nadat Sauber eerder al was teruggekomen op het besluit om de Ferrari-motoren in te ruilen voor Japans materiaal. Toro Rosso krijgt zo voor het eerst in haar bestaan een VIP-behandeling van een fabrikant. Bovendien kan Red Bull over de schouders van Toro Rosso meekijken hoe de ontwikkeling van de power unit verloopt, zodat het een goed oordeel kan vellen over of de Honda-motor een waardig alternatief kan zijn voor de Renault - de enige twee opties voor het team van Verstappen aangezien Mercedes en Ferrari pertinent weigeren om aartsrivaal Red Bull van motoren te voorzien.

Red Bull heeft het afgelopen half jaar dus met eigen ogen kunnen zien wat veel mensen in de paddock die in het verleden al eens met Honda hebben samengewerkt al wel wisten: vroeg of laat heeft het Japanse merk het voor elkaar. Immers, de faciliteiten zijn aanwezig evenals de kennis en de kunde. En als de zege van Toyota in de 24 uur van Le Mans één ding bewijst, dan is het wel dat Japanners niet ophouden met iets voordat de klus is geklaard. Terwijl Alonso en co - natuurlijk niet geheel onterecht - steen en been klaagden over de Honda-motor, bleef men in Sakura gestaag vooruitgang boeken met de motor, wat ertoe heeft geleid dat Toro Rosso dit seizoen beter presteert dan iedereen van tevoren had verwacht. Zo zorgt Pierre Gasly voor een enorme stunt door vierde te worden in de Grand Prix Bahrein. De resultaten van Toro Rosso waren nog wat indrukwekkender geweest, als de rijders bij minder incidenten betrokken waren geraakt, maar de eerste zeven races tonen niettemin aan dat Honda de goede kant opgaat met de motor.
Snellere ontwikkeling in 2019
De Japanse fabrikant verwacht dat de ontwikkeling van de power unit alleen nog maar beter verloopt, wanneer zij aan twee Formule 1-teams motoren levert. Er wordt dan immers in dezelfde tijd twee keer zoveel data verzameld, waarmee men aan de slag kan gaan. Mocht Honda hier en daar nog wat tekortkomen aan het begin van 2019, dan zou men dat dus sneller moeten kunnen rechttrekken dan nu het geval is. Hoe de onderlinge krachtsverhoudingen volgend jaar liggen bij de motoren, is natuurlijk koffiedik kijken, maar Red Bull heeft een inschatting gemaakt op basis van de laatste updates die Renault en Honda naar Canada hadden meegenomen en het lijkt onwaarschijnlijk dat het topteam voor de Japanse partij zou hebben gekozen als zij er niet honderd procent van overtuigd was dat zij volgend jaar met een competitieve motor op de proppen kunnen komen - of op zijn minst een motor die het net zo goed doet als de Renault.

Ondertussen ondervindt Red Bull Racing niet de nadelen van het samenwerken met een fabrikant die aan meerdere teams levert. Red Bull en Toro Rosso zien elkaar tenslotte niet als rivalen. Naast dat gegevens vrijuit kunnen worden gedeeld, hoeft Honda geen energie te verspillen aan het zorgen voor een zo eerlijk mogelijke behandeling van de beide teams, al wordt daar natuurlijk wel van gesproken. Het zal bij Red Bull en Toro Rosso in elk geval niet gebeuren dat het ene team klaagt over dat het andere team een voorkeursbehandeling ontvangt, en dat is voor de fabrikant weer een bron van stress minder. Red Bull krijgt dan misschien niet het predikaat 'fabrieksteam', Verstappen - die overigens voor het tekenen van zijn nieuwe contract al een bezoek zou hebben gebracht aan de Honda-fabriek in Japan - kan er rustig vanuit gaan dat het topteam uit Milton Keynes in 2019 een streepje voor heeft op de eigen talentenploeg.
Financiële voordelen
De switch van motorleverancier heeft mogelijk ook financiële voordelen. Red Bull lijkt met Honda de komende twee seizoenen namelijk fors minder geld kwijt te zijn aan de motoren. Doordat Renault tot op heden eigenlijk de enige optie was voor Red Bull, konden de Fransen een aardig bedrag vragen voor het leveren van de power units. Volgens bronnen pakt Honda op dit moment echter de rekening op bij Toro Rosso en datzelfde lijkt ook bij Red Bull te gebeuren. Dit leidt natuurlijk niet direct tot betere prestaties op de baan, maar het vrijgekomen budget kan natuurlijk wel in andere nuttige zaken worden gestoken, zoals de ontwikkeling van het toch al niet misselijke chassis.

Of misschien is Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz juist wel blij met dat hij de komende jaren iets minder geld kwijt is aan de Formule 1. Het is geen geheim dat de grote baas achter het energiedrankenimperium de laatste jaren niet te spreken was over het feit dat zijn topteam niet over een competitieve motor kon beschikken, en hij leek daarmee wel iets van zijn enthousiasme voor de sport te verliezen. Red Bull dreigde verschillende keren zelfs met vertrek uit de koningsklasse, maar zal met de nieuwe motorendeal dus in elk geval nog twee seizoenen in de Formule 1 actief blijven. En als Honda alles volgend jaar écht op de rit heeft, waarschijnlijk nog veel langer.
Red Bull geeft zichzelf opties
De deal voor twee seizoenen met Honda houdt in dat Red Bull de situatie opnieuw kan bekijken voor 2021, wanneer er een nieuwe motor in de Formule 1 wordt geïntroduceerd. De Japanners hebben dus twee jaar de tijd om zich tegenover de Oostenrijkse formatie te bewijzen. Mogelijk dienen er zich tegen die tijd echter ook nieuwe opties aan, met Aston Martin en/of Porsche. Eerstgenoemde onderhoudt als titelsponsor al zeer nauwe banden met Red Bull, maar de Duitse sportwagenfabrikant is ook al een paar keer genoemd als potentiële motorleverancier van het team.

Een terugkeer naar Renault lijkt ondanks de successen die in het verleden samen zijn vergaard, niet waarschijnlijk. De relatie is de afgelopen jaren behoorlijk achteruit gegaan door alle kritiek die Red Bull op de motor leverde. Als gevolg daarvan wordt de motor achterin de Red Bull inmiddels ook niet langer een Renault genoemd, maar een Tag Heuer. Bovendien hoopt Renault op termijn een team te zijn dat zelf om de wereldtitel strijdt, waarmee zich hetzelfde probleem voordoet als op dit moment bij Mercedes en Ferrari al het geval is: Renault zal niet een van zijn grootste concurrenten van vermogen willen voorzien met het risico dat zij door een ander team met de eigen motor verslagen wordt.

Hoe het Red Bull de komende twee jaar vergaat met de Honda-motor, valt nu nog niet te zeggen. Maar dat Verstappen en wie volgend jaar ook maar zijn teamgenoot is, zich zorgen moeten gaan maken met de komst van Japanse power unit, is geenszins het geval. Het motto 'in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst' gaat ook hier op. De overstap van Renault naar Honda zou voor Red Bull zomaar eens de weg kunnen zijn naar nieuwe wereldtitels. Mocht het zover komen, zullen McLaren en Alonso zich stevig achter de oren krabben!

Bron You are not allowed to view links. Register or Login
Logged

GigaBlue Quad plus 2 x Sat 2 x kabel Tuners.
Gigablue Ip Box.
Mutant HD 51 4K twin +Mutant HD 2400 + Mutant HD Kabel 500
Dreambox 800 HD PVR .


dreka
Global Moderator
Allcam Forum God
*****
Offline Offline

Posts: 5833

Thank You
-Given: 513
-Receive: 162


Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen.


View Profile
« Reply #3338 on: June 20, 2018, 03:42:45 AM »

Olav Mol ziet Honda-deal als logische stap voor Red Bull
Door Patrick Moeke - 19 juni 2018



(c) Red Bull Racing

Grand Prix Radio- en Ziggo Sport-commentator Olav Mol is niet verrast met de keuze van Red Bull om met Honda in zee te gaan. Red Bull maakte vandaag bekend om Renault – met wie het team al sinds 2007 samenwerkt – te verruilen voor Honda.

“Als Red Bull zou weten dat zij er slechter van zouden worden, dan hadden ze deze deal natuurlijk nooit gemaakt”, zegt Mol. “De motorupdate in Canada zal de doorslag hebben gegeven. Red Bull is dusdanig overtuigd dat het niet nodig was om langer te wachten. Via de GPS en data van Toro Rosso hebben ze precies kunnen zien hoe de Honda-motor werkt.”

“Red Bull heeft waarschijnlijk een aantal garanties geëist. Ook wordt het interessant om te zien of ze daadwerkelijk het fabrieksteam van Honda gaan worden.”

Volgens Mol is de overstap naar Honda voor Red Bull een logische stap voor het team. “Vergeet niet; Red Bull en Honda kennen elkaar goed. Misschien nog niet uit de Formule 1, maar wel uit de MotoGP waar beide partijen al jarenlang met veel succes samenwerken. Niettemin vind ik het erg moedig dat Red Bull deze stap neemt.”

De Formule 1-commentator verwacht niet dat Red Bull dit seizoen last gaat krijgen van de aanstaande scheiding met Renault. “Het contract met Renault is waterdicht en ze zullen tot het eind van het seizoen op gelijke voet worden behandeld. Daarbij heeft Renault er ook baat bij dat Red Bull met een Renault-motor successen blijft boeken.”

Hoewel Red Bull de deadline van Renault een aantal keer heeft opgeschoven is de deal relatief vroeg in het seizoen beklonken. Ter vergelijking: McLaren besloot vorig jaar pas in september om Honda te verruilen voor Renault.

“Ze hebben lang de tijd om aan elkaar te gaan wennen. De komende maanden zullen heel belangrijk worden om te bepalen hoe de motor precies in de auto komt te liggen. Waar komt de koeling en waar leg je de batterijen? Ze hebben ruim de tijd om naar 2019 toe te werken en om deze beslissingen weloverwogen te nemen.”

Bron You are not allowed to view links. Register or Login
Logged

GigaBlue Quad plus 2 x Sat 2 x kabel Tuners.
Gigablue Ip Box.
Mutant HD 51 4K twin +Mutant HD 2400 + Mutant HD Kabel 500
Dreambox 800 HD PVR .


dreka
Global Moderator
Allcam Forum God
*****
Offline Offline

Posts: 5833

Thank You
-Given: 513
-Receive: 162


Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen.


View Profile
« Reply #3339 on: June 20, 2018, 03:46:37 AM »

Honda: ‘Red Bull Racing heeft vertrouwen in ons’
Door Jeroen van Eeten - 19 juni 2018



(c) Scuderia Toro Rosso

Honda levert de komende twee jaar motoren aan Red Bull Racing. De motorbouwer heeft veel vertrouwen in de samenwerking en wil er voor zorgen dat het Oostenrijkse team volgend jaar minimaal dezelfde prestaties haalt als dit seizoen met de Renault-krachtbron.

“We waarderen het vertrouwen en de houding van Red Bull na de drie moeilijke jaren die we in de Formule 1 hebben gehad. Vooral de instelling van ‘hoe kunnen we met elkaar winnen?’ sprak mij erg aan”, laat Masashi Yamamoto van Honda weten.

Honda kent de ambitie van Red Bull en is niet bang om deze uitdaging aan te gaan. “De vooruitgang die wij bij Toro Rosso hebben geboekt is een belangrijke factor die er voor heeft gezorgd dat Red Bull vertrouwen in ons heeft. Het team heeft dit jaar al races gewonnen, dus het doel van Red Bull en Honda is om dat te overtreffen. We zijn gemotiveerd om dat voor elkaar te krijgen, maar dat brengt natuurlijk wel extra druk met zich mee.”

Voor Toro Rosso heeft de deal geen negatieve gevolgen. Het Italiaanse team krijgt volgend jaar ook dezelfde krachtbron en ondersteuning als Red Bull. “Met de huidige regels in de Formule 1 zijn we verplicht om dezelfde krachtbronnen te leveren. Dus het heeft geen zin om onderscheid tussen de twee teams te maken.”

Bron You are not allowed to view links. Register or Login
Logged

GigaBlue Quad plus 2 x Sat 2 x kabel Tuners.
Gigablue Ip Box.
Mutant HD 51 4K twin +Mutant HD 2400 + Mutant HD Kabel 500
Dreambox 800 HD PVR .


Pages: 1 ... 165 166 [167] 168   Go Up
  Print  
 
Jump to:  






Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!