Allcam Support Forum
April 25, 2018, 07:10:13 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?

Login with username, password and session length
News: Luister Naar Studio Agnes InternetRadio  You are not allowed to view links. Register or Login
 
   Home   Help Search Calendar Login Register  






Pages: 1 ... 147 148 [149] 150 151 ... 158   Go Down
  Print  
Author Topic: Formule 1 Nieuws 2018  (Read 160350 times)
0 Members and 4 Guests are viewing this topic.
dreka
Global Moderator
Allcam Forum God
*****
Offline Offline

Posts: 5594

Thank You
-Given: 510
-Receive: 163


Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen.


View Profile
« Reply #2960 on: January 10, 2018, 03:56:02 PM »

Ferrari presenteert Kvyat als ontwikkelingscoureur



 Daniil Kvyat wordt definitief niet de teamgenoot van Lance Stroll bij Williams. De 23-jarige Rus heeft zich verbonden aan Ferrari, zo meldt de Scuderia woensdag via Twitter. Kvyat gaat bij de roemruchte equipe uit Maranello aan de slag als ontwikkelingscoureur. De coureur uit Ufa werd in oktober vorig jaar uit het Red Bull-programma gezet en zat sindsdien zonder werk.

Kvyat debuteerde in 2014 bij Scuderia Toro Rosso in de Formule 1 en werd na een goed eerste jaar gepromoveerd naar Red Bull Racing, als opvolger van de naar Ferrari verkaste Sebastian Vettel. In zijn eerste jaar in het hoofdteam van de Oostenrijkse energiedrankjesreus maakte Kvyat een prima indruk, maar in 2016 moest hij na de vierde Grand Prix plaatsmaken voor Max Verstappen en werd hij teruggezet naar Toro Rosso.

Terug bij Toro Rosso leek Kvyat mentaal geknakt. Vrijwel altijd stond hij in de schaduw van teamgenoot Carlos Sainz en nimmer liet hij dezelfde indruk achter als in zijn eerste twee jaar in de Formule 1. Na de Grand Prix van Singapore van 2017 slachtofferde de renstal uit Faenza hem voor Pierre Gasly, al keerde Kvyat in Austin terug in de cockpit van de STR12. Dit vanwege het vertrek van Sainz naar Renault en het feit dat Gasly verplichtingen had in de Japanse Super Formula. Kvyat pakte middels een tiende plaats een punt op het Circuit of the Americas, desondanks werd hij een dag later definitief aan de kant gezet door Red Bull.

Kvyat was naar verluidt één van de kandidaten om komend seizoen bij WIlliams de teamgenoot te worden van Stroll, maar naar verwachting gaat dat stoeltje naar zijn landgenoot Sergey Sirotkin. Ferrari, de nieuwe werkgever van Kvyat, verschijnt in 2018 opnieuw met Vettel en Kimi Räikkönen op de grid, Antonio Giovinazzi is de reserverijder.

Bron You are not allowed to view links. Register or Login
Logged

GigaBlue Quad plus 2 x Sat 2 x kabel Tuners.
Gigablue Ip Box.
Mutant HD 51 4K twin +Mutant HD 2400 + Mutant HD Kabel 500
Dreambox 800 HD PVR .


dreka
Global Moderator
Allcam Forum God
*****
Offline Offline

Posts: 5594

Thank You
-Given: 510
-Receive: 163


Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen.


View Profile
« Reply #2961 on: January 11, 2018, 03:37:29 PM »

Deense politiek en F1 enthousiast over GP in Kopenhagen



 De kans dat er in 2020 voor de eerste keer in de Formule 1-geschiedenis een Grand Prix van Denemarken plaatsvindt wordt steeds groter. De Deense politiek staat achter een race in de straten van hoofdstad Kopenhagen en ook F1-topman Chase Carey is enthousiast over de plannen.

Carey bracht woensdag een bezoek aan Kopenhagen, waar hij onder meer een ontmoeting had met de Deense minister van Economische Zaken Brian Mikkelsen en initiatiefnemers Helge Sander en Lars Seier Christensen. "We zijn ontzettend enthousiast om de mogelijkheid om hier in Denemarken te racen te verkennen", aldus Carey tegen het Deense BT. "We hebben vorig jaar vaak gesproken over het belang van dat onze evenementen op iconische plaatsen worden gehouden, om wereldwijde aandacht te genereren. Volgens mij is Kopenhagen daar een perfect voorbeeld van."

"Kopenhagen is op diverse manieren representatief voor het type locatie dat een geweldig platform kan bieden voor zowel onze sport als de stad en Denemarken", vervolgt Carey, die weet dat de Formule 1 in Denemarken mede door de deelname van Kevin Magnussen populair is. "We zijn echt verheugd dat een land met zo'n rijke historie zeer geïnteresseerd in onze sport is."

"Ik heb Chase verteld dat de Deense overheid achter dit project staat en dat we de Formule 1 in Kopenhagen op alle mogelijke manieren ondersteunen. Dit is een prachtige kans om Denemarken aan de rest van de wereld te laten zien", beaamt minister Mikkelsen. Mogelijk levert de Deense overheid ook een financiële bijdrage aan het evenement. "We zijn bereid het gesprek aan te gaan, al zullen wij niet degene zijn die het merendeel financieren, dat zijn de investeerders. Maar om voor meer aantrekkingskracht te zorgen en onszelf neer te zetten als een groen en open land, zouden we wellicht een financiële bijdrage moeten leveren."

Bron You are not allowed to view links. Register or Login
Logged

GigaBlue Quad plus 2 x Sat 2 x kabel Tuners.
Gigablue Ip Box.
Mutant HD 51 4K twin +Mutant HD 2400 + Mutant HD Kabel 500
Dreambox 800 HD PVR .


dreka
Global Moderator
Allcam Forum God
*****
Offline Offline

Posts: 5594

Thank You
-Given: 510
-Receive: 163


Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen.


View Profile
« Reply #2962 on: January 12, 2018, 06:12:10 PM »

Nieuwe tegenslag voor Antonio Giovinazzi



(c) Haas F1 Team

Nadat Ferrari koos voor David Kvyat als testcoureur en Sauber eerder al niet hem, maar Charles Leclerc een racestoeltje gaf, daar laat Haas F1 nu weten dat Antonio Giovinazzi dit jaar niet de derde rijder van het Amerikaanse team zal zijn.

De Ferrari-junior testte vorig seizoen voor Haas en kwam ook al voor Sauber in actie tijdens de Grands Prix van Australië en China. Haas-teambaas Günther Steiner vindt niet dat die ervaring zijn stal veel heeft gebracht: “Ik denk niet dat het ons of onze rijders veel heeft geholpen. Ik kan niet zeggen dat het negatief het was, maar het was in ieder geval niet positief,” aldus Steiner tegen Deense media. “We zien wel wat we dit jaar doen. We hebben er eigenlijk nog niet over nagedacht.”

Zowel Haas als Sauber rijden met motoren van Ferrari. De Scuderia zou dan ook graag zien dat de juniorrijders bij die teams ervaring opdoen. Zowel Sauber als Haas hebben daar weinig oren naar: Sauber gaat verder met Marcus Ericsson en bij Haas doet men ook dit jaar een beroep op Romain Grosjean en Kevin Magnussen.

Bron You are not allowed to view links. Register or Login
Logged

GigaBlue Quad plus 2 x Sat 2 x kabel Tuners.
Gigablue Ip Box.
Mutant HD 51 4K twin +Mutant HD 2400 + Mutant HD Kabel 500
Dreambox 800 HD PVR .


dreka
Global Moderator
Allcam Forum God
*****
Offline Offline

Posts: 5594

Thank You
-Given: 510
-Receive: 163


Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen.


View Profile
« Reply #2963 on: January 18, 2018, 12:13:55 PM »

Williams kiest voor Sirotkin naast Stroll, Kubica reservecoureur



(c) Williams Martini Racing

Het laatste Formule 1-stoeltje op de grid is ten prooi gevallen aan Sergey Sirotkin. Williams maakte dinsdag bekend dat het team komend seizoen met Sirotkin en Lance Stroll de Grands Prix afwerkt. Daarnaast wordt Robert Kubica, de 33-jarige Pool die met Sirotkin in de race was voor het laatste stoeltje, ook gebonden aan het team. De enkelvoudig Grand Prix-winnaar is komend seizoen reservecoureur.

Samen met Stroll (19), die vorig jaar debuteerde in de Formule 1, gaat de 22-jarige Sirotkin het met afstand jongste coureursduo in de F1 vormen.
Kandidaten voor Williams-zitje

Sirotkin en Kubica kwamen eind november voor Williams in Abu Dhabi in actie tijdens een bandentest van Pirelli. Kubica werd daar te licht bevonden en het team koos bijna twee maanden later om Sirotkin de opvolger te laten worden van Felipe Massa. Eerder waren ook Paul di Resta en Daniil Kvyat kandidaten voor het overgebleven Williams-zitje.

Sirotkin, die zo’n 15 miljoen euro aan sponsorgeld meeneemt, heeft weinig ervaring in de Formule 1. Afgelopen seizoen was hij reservecoureur bij Renault. In zowel 2015 als 2016 eindigde hij als derde in de GP2. Eerder was hij testcoureur van Sauber.
Robert Kubica

Kubica keert na een lange reeks testsessies dan toch terug in de paddock. Hij was bezig een indrukwekkende carrière op te bouwen in de Formule 1 toen hij in 2011 zwaar crashte tijdens een rally-wedstrijd. Hij moest vrezen voor amputatie van zijn onderarm, maar zover kwam het niet. Het ongeval betekende wel een voortijdig einde van zijn F1-loopbaan. Zijn rechterarm en hand heeft hij nooit meer volledig kunnen gebruiken.

Sirotkin zal in de week van 26 februari zeer waarschijnlijk voor het eerst zijn nieuwe auto uitproberen, als de wintertests in Barcelona op het programma staan. Het nieuwe Grand Prix-seizoen gaat op zondag 25 maart in Melbourne van start.

Bron You are not allowed to view links. Register or Login
Logged

GigaBlue Quad plus 2 x Sat 2 x kabel Tuners.
Gigablue Ip Box.
Mutant HD 51 4K twin +Mutant HD 2400 + Mutant HD Kabel 500
Dreambox 800 HD PVR .


dreka
Global Moderator
Allcam Forum God
*****
Offline Offline

Posts: 5594

Thank You
-Given: 510
-Receive: 163


Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen.


View Profile
« Reply #2964 on: January 18, 2018, 12:19:58 PM »

Toro Rosso onthult nieuwe auto op 25 februari in Barcelona




Door: Erwin Jaeggi, Journalist
2018-01-18
Toro Rosso zal op zondag 25 februari op het circuit van Barcelona het doek van de nieuwe auto voor het Formule 1-seizoen 2018 trekken.

De Italiaanse renstal presenteert de auto daarmee één dag voor de start van de eerste wintertest die op de Catalaanse omloop plaatsvindt. Eerder deze week liet Toro Rosso weten dat de STR13, zoals de wagen dit jaar heet, succesvol door de verplichte crashtests van de FIA is gekomen.

De STR13 zal worden aangedreven voor een Honda-motor en worden bestuurd door de Fransman Pierre Gasly en de Nieuw-Zeelander Brendon Hartley, die allebei aan het einde van het seizoen 2017 hun debuut maakten in de Formule 1 nadat Carlos Sainz Jr. naar het fabrieksteam van Renault was vertrokken en Daniil Kvyat door Red Bull aan de kant was geschoven.

Doordat Toro Rosso dit jaar met een Honda-krachtbron aan de start verschijnt, zijn de verwachtingen van het zusterteam van Red Bull Racing voor 2018 niet heel hoog. De Japanse power unit bezorgde McLaren de afgelopen drie seizoen veel kopzorgen. De Britse formatie rijdt dit jaar verder met een motor van Renault. Toro Rosso eindigde in 2017 voor het vierde jaar op rij als zevende in het constructeurskampioenschap, terwijl er op de vijfde stek in de eindstand werd gemikt. De renstal uit Faenza zakte op de valreep van de zesde naar de zevende positie, als gevolg van een zesde plek van Renault-rijder Nico Hülkenberg in de seizoensafsluiter in Abu Dhabi.

Toro Rosso is het tweede team dat de datum voor de launch bekend heeft gemaakt. Eerder deelde Ferrari al mee de nieuwe auto op 22 februari online aan het publiek voor te stellen.

Bron You are not allowed to view links. Register or Login
Logged

GigaBlue Quad plus 2 x Sat 2 x kabel Tuners.
Gigablue Ip Box.
Mutant HD 51 4K twin +Mutant HD 2400 + Mutant HD Kabel 500
Dreambox 800 HD PVR .


dreka
Global Moderator
Allcam Forum God
*****
Offline Offline

Posts: 5594

Thank You
-Given: 510
-Receive: 163


Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen.


View Profile
« Reply #2965 on: January 18, 2018, 12:21:44 PM »

McLaren presenteert MCL33 op 23 februari




Door: Erwin Jaeggi, Journalist
2018-01-18
McLaren zal de auto voor 2018 op vrijdag 23 februari voor het eerst aan de buitenwereld tonen. Zo heeft de formatie uit Woking donderdag bekendgemaakt op Twitter.

De presentatie van het Britse team vindt daarmee drie dagen voor de start van de eerste wintertest plaats en één dag na de online launch van Ferrari. Het is niet bekend waar McLaren de nieuwe wagen zal onthullen.

Met de MCL33, zoals de nieuwe auto wordt gedoopt, hoopt McLaren dit jaar een grote stap voorwaarts te kunnen maken. Het feit dat de renstal voor 2018 afscheid heeft genomen van de Honda-motor en verder rijdt met een Renault-krachtbron, moet hierbij helpen. Fernando Alonso en Stoffel Vandoorne vormen opnieuw het rijderspaar van McLaren.

Zak Brown, de uitvoerend directeur van McLaren, liet eerder weten dat de MCL33 een flink andere livery zal krijgen dan waarmee het team vorig jaar reed.

Bron You are not allowed to view links. Register or Login
Logged

GigaBlue Quad plus 2 x Sat 2 x kabel Tuners.
Gigablue Ip Box.
Mutant HD 51 4K twin +Mutant HD 2400 + Mutant HD Kabel 500
Dreambox 800 HD PVR .


dreka
Global Moderator
Allcam Forum God
*****
Offline Offline

Posts: 5594

Thank You
-Given: 510
-Receive: 163


Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen.


View Profile
« Reply #2966 on: January 18, 2018, 12:24:29 PM »

Mercedes maakt datum presentatie nieuwe auto bekend




Door: Erwin Jaeggi, Journalist
2018-01-18
In navolging van Ferrari, Toro Rosso en McLaren heeft ook Mercedes bekendgemaakt op welke dag zij de auto voor het aankomende Formule 1-seizoen zal presteren.

De regerend wereldkampioenen hebben gekozen voor donderdag 22 februari, dezelfde dag als waarop Ferrari het doek van de nieuwe auto trekt. De launch van de Mercedes-AMG F1 W09 EQ Power+, zoals de auto volledig heet, heeft plaats op het circuit van Silverstone.

Tijdens de dag van de presentatie zal Mercedes een shakedown van 100 kilometer uitvoeren op de Britse omloop. Zowel Lewis Hamilton als Valtteri Bottas neemt plaats achter het stuur van de nieuwe Mercedes. De officiële onthulling heeft plaats tijdens de lunchpauze.

Bron You are not allowed to view links. Register or Login
Logged

GigaBlue Quad plus 2 x Sat 2 x kabel Tuners.
Gigablue Ip Box.
Mutant HD 51 4K twin +Mutant HD 2400 + Mutant HD Kabel 500
Dreambox 800 HD PVR .


dreka
Global Moderator
Allcam Forum God
*****
Offline Offline

Posts: 5594

Thank You
-Given: 510
-Receive: 163


Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen.


View Profile
« Reply #2967 on: January 18, 2018, 04:03:32 PM »

Cosworth staat open voor samenwerking met Aston Martin




Door: René Oudman, Journalist
2018-01-18
Zelf gaan ze zich niet meer branden aan het produceren van Formule 1-krachtbronnen, mits de handen ineen worden geslagen met een ander bedrijf.

Door titelsponsor van Red Bull Racing te worden probeert Aston Martin voet aan de grond te krijgen in de Formule 1, om in een later stadium wellicht motoren te gaan leveren aan de stal van Daniel Ricciardo en Max Verstappen. Cosworth, dat jarenlang titelwinnende krachtbronnen leverde aan Formule 1-teams, staat open voor een samenwerking. "Er zit een bepaalde logica achter."

"Wij zouden graag de handen ineenslaan met Aston Martin. We werken al jaren met ze samen", zegt Cosworth-motorenbaas Bruce Wood in gesprek met Motorsport.com. "Ook voor Red Bull zijn we wegens onze betrokkenheid bij de Valkyrie geen onbekende, er zit een bepaalde logica achter. Aston is er duidelijk in geweest dat ze meer willen doen dan 'badgen'. Ze hebben er ook geen behoefte aan om compleet zelf een motor te bouwen, dus de puzzelstukjes lijken ineen te vallen. Zodoende worden er gesprekken gevoerd. Aston en Red Bull hebben een goede relatie opgebouwd en daarom is de wens om iets samen te doen ook aanwezig."

"Als bedrijven zijn we opgegroeid met het voeren van een onderlinge strijd, maar ik denk dat iedereen er belang bij heeft om nu samen te werken. Geen enkel bedrijf kan dit in haar eentje bewerkstelligen. We zullen veel nieuwe werknemers moeten vinden en de infrastructuur van de onderneming zal op de schop gaan. Alleen dat kost al een jaar. Realistisch gezien wordt het dan niet 2021, maar 2022. Het is misschien niet waarop iedereen hoopt, maar het is in ieder geval beter dan dat er geen overleg is."

Cosworth liet in een eerder stadium al weten dat een terugkeer als individuele motorleverancier niet tot de mogelijkheden zou behoren, een samenwerking met Ilmor of, zoals nu duidelijk gemaakt wordt Aston Martin, behoorde echter wel tot de ideeën.

Bron You are not allowed to view links. Register or Login
Logged

GigaBlue Quad plus 2 x Sat 2 x kabel Tuners.
Gigablue Ip Box.
Mutant HD 51 4K twin +Mutant HD 2400 + Mutant HD Kabel 500
Dreambox 800 HD PVR .


dreka
Global Moderator
Allcam Forum God
*****
Offline Offline

Posts: 5594

Thank You
-Given: 510
-Receive: 163


Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen.


View Profile
« Reply #2968 on: January 19, 2018, 12:04:00 PM »

Hoofd aerodynamica vertrokken bij Scuderia Toro Rosso



(c) Red Bull Content Pool

Scuderia Toro Rosso moet op zoek naar een nieuw hoofd aerodynamica. Motorsport.com meldt dat Brendon Gilhome is vertrokken bij de renstal.

Het is nog niet duidelijk wat de reden is van het vertrek van de Australiër bij het tweede team van Red Bull. Ook is nog niet bekend wie Gilhome gaat opvolgen. Mogelijk is dat Ben Mallock, die de rechterhand was van de Australiër.
STR13 slaagt voor crashtest

Gilhome was sinds juli 2013 werkzaam bij Toro Rosso en werkte eerder bij Mercedes en Sauber op de aerodynamica-afdeling. Bij Toro Rosso werkte hij nauw samen met technisch directeur James Key. Het tweetal was de afgelopen maanden druk in de weer met de door een Honda-motor aangedreven STR 13, die dinsdag slaagde voor de verplicht FIA-crashtest.

Bron You are not allowed to view links. Register or Login
Logged

GigaBlue Quad plus 2 x Sat 2 x kabel Tuners.
Gigablue Ip Box.
Mutant HD 51 4K twin +Mutant HD 2400 + Mutant HD Kabel 500
Dreambox 800 HD PVR .


dreka
Global Moderator
Allcam Forum God
*****
Offline Offline

Posts: 5594

Thank You
-Given: 510
-Receive: 163


Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen.


View Profile
« Reply #2969 on: January 22, 2018, 06:21:31 PM »

Achtergrond: de betekenis achter de vaste startnummers



10:58 – Voor het vijfde achtereenvolgende seizoen maken de Formule 1-coureurs gebruik van vaste startnummers. In het verleden waren de startnummers gebaseerd op de uitslag van het constructeurskampioenschap, met uitzondering van de wereldkampioen - deze kreeg altijd het nummer 1, diens teammaat mocht het getal 2 op de neus plakken. Voor aanvang van de jaargang 2018 zet GPUpdate.net weer even op een rijtje wie waarom met welk nummer rijdt, en welke nummers nog een tijdje buiten gebruik zijn.

1. Gereserveerd voor Lewis Hamilton, die daar geen gebruik van maakt.
Het startnummer 1 behoort nog altijd toe aan de wereldkampioen, al mag deze zelf kiezen om daar wel of niet mee te rijden. Tot dusver is het in het tijdperk-vaste startnummers slechts eenmaal voorgekomen dat een regerend kampioen er wél voor koos: in 2014 reed Sebastian Vettel met het nummer 1 rond. Hamilton heeft in 2015 en 2016 'gewoon' met zijn 44 gereden, iets wat de Brit ook in 2018 zal doen. Nico Rosberg kon het getal niet meer voeren, aangezien hij na het veroveren van het wereldkampioenschap van 2016 met pensioen ging.

2. Stoffel Vandoorne
De 25-jarige Belg heeft het nummer dat in het verleden door vrijwel iedere coureur verafschuwd werd: rijden met 2 betekende immers dat je teamgenoot aan de haal was gegaan met de wereldtitel. Vandoorne, die debuteerde met het nummer 47 omdat dat het 'invalnummer' van McLaren is, motiveerde zijn keuze voor het getal als volgt: "Ik heb voor het nummer 2 gekozen omdat het mijn eerste racenummer was, toen ik begon met het racen in singleseaters. Dat was in 2010, in de Formule 4 Eurocup." Dat seizoen bracht Vandoorne overigens geen windeieren - hij werd direct kampioen.

3. Daniel Ricciardo
De teamgenoot van Max Verstappen rijdt sinds de invoering van de vaste startnummers met het getal 3 op de neus, en heeft net als veel collega's een herinnering aan dat getal. "Ik kreeg dit nummer toebedeeld toen ik startte in de karting. Daarnaast was ik een groot fan van Dale Earnhardt, die altijd met het startnummer 3 reed." Earnhardt was een populaire NASCAR-coureur, die in 2001 op 49-jarige leeftijd om het leven kwam tijdens de legendarische Daytona 500.



5. Sebastian Vettel
De laatste coureur die het startnummer 1 droeg, zal voor het vierde achtereenvolgende seizoen zijn kunsten vertonen met het nummer 5. "Ik heb destijds voor vijf gekozen, omdat ik in 2001 met dat nummer erg succesvol was in de karts en er in 2010 voor de eerste keer wereldkampioen mee werd. Daarnaast zijn er nog andere coureurs wereldkampioen geworden met dat nummer, waaronder Nigel Mansell en Michael Schumacher."

7. Kimi Räikkönen
Het felbegeerde nummer 7 ging eind 2013 naar Räikkönen, simpelweg omdat hij de hoogst genoteerde in de eindrangschikking van dat seizoen was. Waar velen op het getal aasden omdat het als het geluksgetal wordt gezien, had Räikkönen er een kenmerkende uitleg bij. "Ik reed in 2013 met startnummer 7 en ik zag destijds geen reden om dat te veranderen. Ik vind het een prima nummer, dan is het oke, toch?"

8. Romain Grosjean
Sinds de invoering van de vaste startnummers prijkt het getal 8 op de neus van de bolide van Grosjean. De Fransman zei het nummer te hebben gekozen omdat diens vrouw Marion geboren is op de achtste van december, het tweetal een relatie kreeg in 2008 en hij zijn kinderen als 'achtste wereldwonders' beschouwt.



9. Marcus Ericsson
Tot op de dag van vandaag heeft vrijwel niemand een vermoeden waarom Marcus Ericsson met het nummer 9 rondrijdt - de Zweed koos het overgebleven nummer toen hij begin 2014 zijn debuut mocht maken voor Caterham en heeft sindsdien zijn rondjes afgewerkt met 9.

10. Pierre Gasly
Het startnummer 10 kwam begin 2017 vrij en Pierre Gasly was er ten tijde van zijn Formule 1-debuut als de kippen bij om het getal op zijn Toro Rosso te plakken. De Fransman stuurde in de Eurocup Formule Renault 2.0 ook al in het rond met nummer 10 en was daarmee bijzonder succesvol: Gasly won in 2013 het kampioenschap in die serie.

11. Sergio Pérez
Een ander, zeer begeerd nummer is het nummer 11. Pérez heeft dat getal al sinds de invoering en motiveerde dat destijds als volgt: "Ik heb in de karting altijd met dat nummer gereden en gebruik het zelfs in mijn eigen e-mailadres."

14. Fernando Alonso
Bij de tweevoudig wereldkampioen, die nog altijd op jacht is naar een derde kroon, heeft het getal 14 een diepe betekenis. "Sinds 1996 is dit al mijn geluksgetal", liet Alonso ten tijde van het bekendmaken van de startnummers weten. "Ik won destijds als veertienjarige op de veertiende dag van de maand juli met het getal veertien op mijn kart het wereldkampioenschap."



16. Charles Leclerc
Zolang Räikkönen het getal zeven bezet houdt, kan het niet door andere rijders ingenomen worden. Dat was even slikken voor debutant Leclerc, die liever een 7 op zijn wagen had geplakt. Ook zijn tweede keus (9) bleek niet beschikbaar - dan tel je de getallen maar bij elkaar op, moet hij gedacht hebben. Bovendien is Leclerc jarig op de zestiende.

18. Lance Stroll
De Canadees gaf bij het kiezen van zijn startnummer geen motivatie, al zou hij naar verluidt voor 18 hebben gekozen omdat Stroll ten tijde van zijn Formule 1-debuut 18 jaar oud was.

20. Kevin Magnussen
Ook voor de Deense Haas-coureur een getal waarmee hij een verleden heeft: Magnussen werd in 2013 namelijk kampioen in de World Series by Renault met het startnummer 20 op de neus. Zodoende zal hij voor het zesde achtereenvolgende seizoen met dat getal rondrijden.

27. Nico Hülkenberg
Het getal 27 doet denken aan legendarische coureurs - Ayrton Senna reed ermee rond, Gilles Villeneuve werd er bekend mee. Ook Jean Alesi mocht enkele jaren met het startnummer 27 rondrijden en werd daardoor, met name bij de Ferrari-fans, een icoon. Voor Hülkenberg geen diepe betekenis achter de keuze voor 27: de Duitser is jarig op 19 augustus, de negentiende van de achtste, twee getallen die als som 27 hebben.

28. Brendon Hartley
De Nieuw-Zeelander reed in zijn allereerste Formule 1-race met het startnummer 39, maar dat was omdat dat het vaste 'reservegetal' van Toro Rosso is. Voor zijn tweede wedstrijd mocht Hartley zelf aangeven met welk getal hij wilde rijden - het werd 28, een nummer waarmee hij in het verleden actief was in de karting. Bovendien zijn de B en de H, de voorletters van zijn namen, de tweede en de achtste letter van het alfabet.

31. Esteban Ocon
Toen Ocon medio 2016 zijn opwachting mocht maken in de Formule 1 werd gekozen voor het getal 31, ook de Fransman refereert hiermee aan het verleden. Ocon won namelijk zijn eerste nationale karttitel met het startnummer 31.

33. Max Verstappen
"Vanaf jongs af aan race ik al met dit nummer", liet Verstappen voor het maken van zijn entree in de koningsklasse van de autosport weten. "Het leek me leuk om dit getal ook in de Formule 1 te gebruiken." Overigens werkte Verstappen zijn eerste trainingen in de Formule 1 (in 2014) af met het nummer 38, wat evenals het nummer 39 een reservegetal van Toro Rosso is.



35. Sergey Sirotkin
De nieuwste aanwinst van de voltijdploeg van de Formule 1 rijdt met nummer 35. Sirotkin heeft geen warme gevoelens bij het getal, maar heeft er naar eigen zeggen puur voor gekozen omdat andere nummers al gebruikt worden. "In het verleden heb ik weleens met het nummer 3 gereden, maar ook met het nummer 5. Een combinatie van die twee getallen maakt het nummer 35", luidde de uitleg van de Rus.

44. Lewis Hamilton
Hamilton vertikt het om met het startnummer 1 te rijden - in 2009 bracht het de Brit niet bijzonder veel succes en bovendien is de regerend wereldkampioen van mening dat het getal 44 meer bij hem past. "Ik heb er mijn eerste races en mijn eerste nationale titel mee gewonnen. Bovendien is 44 de som van alle nummers die ik tot aan de invoering van de vaste racenummers in de Formule 1 heb gehad (2, 22, 1, 2, 3, 4 en 10, red.)."

55. Carlos Sainz
Voor de Spanjaard is het getal 55 logisch vanwege het trucje dat hij er naamstechnisch mee uit kan voeren: de twee s'en, die het einde van zijn roepnaam en het begin van zijn achternaam vormen, lijken namelijk veel op het getal 5.

77. Valtteri Bottas
Ook Bottas heeft destijds het getal 77 gekozen vanwege zijn naam: nog altijd voert de Fin de hashtag #Bo77as, als is de aandacht in de loop der jaren verschoven naar #VB77.

De getallen die nu niet beschikbaar zijn:
6. Dit nummer werd gebruikt door Nico Rosberg, het getal 6 komt begin 2019 vrij.
12. Werd gebruikt door Felipe Nasr, begin 2019 is het getal weer vrij voor gebruik.
19. Felipe Massa stuurde dit nummer rond - begin 2020 is het weer beschikbaar.
21. Coureurs die 21 op de neus willen, moeten nog een jaar geduld hebben - dan is het nummer waarmee Esteban Gutiérrez op de baan verscheen weer vrij.
22. Doordat Jenson Button de GP van Monaco in 2017 reed, is ook dit getal pas begin 2020 weer vrij.
26. In de afgelopen vier jaren reed Daniil Kvyat met 26, wat voor hem behouden blijft tot 2020.
30. Jolyon Palmer hield dit nummer bezet, dat - mits de Brit terugkeert - begin 2020 vrijkomt.
88. In zijn twaalf GP-deelnames reed Rio Haryanto met 88, dat begin 2019 vrij komt.
94. Pascal Wehrlein reed met startnummer 94 - mocht hij niet terugkeren, dan komt het getal in 2020 vrij.



Eerder gebruikte startnummers die weer vrij zijn:
4. Werd in 2014 gebruikt door Max Chilton.
13. Hiermee stuurde Pastor Maldonado tot en met eind 2015 rond.
25. Behoorde in 2014 toen aan Jean-Éric Vergne.
53. Het getal waarmee Alexander Rossi (inmiddels IndyCar) vijf Grands Prix reed.
98. Stond op de neus van Roberto Merhi's wagen, de Spanjaard vertrok eind 2015.
99. Adrian Sutil gebruikte dit getal in 2014.

Buiten gebruik:
17. Het startnummer wat door Jules Bianchi gevoerd werd, toen hij zijn fatale ongeluk had op Suzuka.



Bron You are not allowed to view links. Register or Login
Logged

GigaBlue Quad plus 2 x Sat 2 x kabel Tuners.
Gigablue Ip Box.
Mutant HD 51 4K twin +Mutant HD 2400 + Mutant HD Kabel 500
Dreambox 800 HD PVR .


dreka
Global Moderator
Allcam Forum God
*****
Offline Offline

Posts: 5594

Thank You
-Given: 510
-Receive: 163


Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen.


View Profile
« Reply #2970 on: January 26, 2018, 12:34:05 PM »

2018-McLaren doorstaat verplichte crashtests FIA



 De McLaren Formule 1-auto voor 2018 is met succes door de verplichte crashtests van de internationale autosportbond FIA gekomen. Zo heeft de Britse renstal dinsdagavond laten weten.

Met de MCL33, zoals de nieuwe auto van Fernando Alonso en Stoffel Vandoorne heet, hoopt McLaren een flinke sprong voorwaarts te kunnen maken. Om die reden heeft de formatie uit Woking voor dit jaar ook afscheid genomen van Honda. Na drie moeizame seizoenen met de Japanse motorleverancier rijdt het team dit jaar verder met een Renault-krachtbron. De verwachting is dat McLaren, dat vorig jaar slechts negende werd bij de constructeurs, door de motorwissel komend seizoen aan de voorkant van het middenveld kan meestrijden.

De MCL33 zal op 23 februari online worden gepresenteerd. Naar verluidt krijgt de wagen een flink andere livery dan waarmee McLaren in 2017 reed.

Bron You are not allowed to view links. Register or Login
Logged

GigaBlue Quad plus 2 x Sat 2 x kabel Tuners.
Gigablue Ip Box.
Mutant HD 51 4K twin +Mutant HD 2400 + Mutant HD Kabel 500
Dreambox 800 HD PVR .


dreka
Global Moderator
Allcam Forum God
*****
Offline Offline

Posts: 5594

Thank You
-Given: 510
-Receive: 163


Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen.


View Profile
« Reply #2971 on: January 27, 2018, 11:06:38 AM »

Merendeel Formule 1-races begint dit jaar mogelijk om 15.10 uur



Het leeuwendeel van de Formule 1-races gaat dit jaar mogelijk niet om 14.00 uur maar om 15.10 uur van start. Liberty Media, sinds vorig jaar eigenaar van de sport, denkt dat een latere starttijd gunstig kan zijn voor de kijkcijfers.

Naar verluidt wordt er op dit moment naar een voorstel gekeken waarbij het volledige raceweekend één uur opschuift. De races zouden daarbij nog eens tien minuten - in totaal dus zeventig minuten - later aanvangen, omdat dit voor de commerciële tv-zenders die de Formule 1 verslaan beter zou uitkomen met betrekking tot de reclame die vlak voor de start nog kan worden getoond.

Het idee om de actie later te laten beginnen, zou eerder deze week besproken zijn tijdens een bijeenkomst waarbij zowel afgevaardigden van de tv-zenders als vertegenwoordigers van Liberty Media aanwezig waren. Het voorstel zou ook al aan de teams zijn voorgelegd. Als de plannen van Liberty Media doorgang vinden, dan komt er voor veel Grands Prix dus een einde aan de traditionele starttijd van 14.00 uur, een tijdstip dat voor de Europese races races decennialang is gehanteerd en voor veel fans van de sport onlosmakelijk verbonden is met de Formule 1.

Kleine wijzigingen in de Formule 1-regels voor dit jaar zouden de veranderingen in het tijdschema mogelijk maken. Zo worden in de artikelen 32 en 33 van de Sporting Regulations niet langer de exacte aanvangstijden van de vrije trainingen en kwalificatie genoemd. Er staat nu alleen nog maar dat er twee oefensessies moeten worden gehouden op de dag nadat de auto’s door de keuring zijn gegaan en dat deze ten minste 2,5 uur van elkaar gescheiden moeten plaatsvinden. Verder staat hier nu geschreven dat er een training moet zijn op de dag voor de race en dat de kwalificatie alleen mag worden gehouden op de dag voor de race en dat deze niet eerder dan twee uur na het einde van de derde training mag beginnen.

De veranderingen aan het tijdschema zijn alleen van toepassing op de raceweekenden die overdag worden afgewerkt. Zij gaan dus niet op voor de Grands Prix van Singapore en Bahrein, waar een avondrace wordt gehouden, en de Grand Prix van Abu Dhabi, die bij zonsondergang wordt verreden. De verwachting is dat de Grand Prix van Frankrijk, die dit jaar na tien jaar afwezigheid terugkeert op de kalender, zelfs nog een uur later, dus pas om 16.10 uur, begint. De Formule 1 zou hiermee een clash met het wereldkampioenschap voetbal willen voorkomen.



De Formule 1-organisatie was vrijdag niet bereikbaar voor commentaar.

Via onze Formule 1-reporter Jonathan Noble

Bron You are not allowed to view links. Register or Login
Logged

GigaBlue Quad plus 2 x Sat 2 x kabel Tuners.
Gigablue Ip Box.
Mutant HD 51 4K twin +Mutant HD 2400 + Mutant HD Kabel 500
Dreambox 800 HD PVR .


dreka
Global Moderator
Allcam Forum God
*****
Offline Offline

Posts: 5594

Thank You
-Given: 510
-Receive: 163


Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen.


View Profile
« Reply #2972 on: January 27, 2018, 11:09:59 AM »

FIA-racedirecteur geeft TT Circuit 'positieve beoordeling'



Goed nieuws vanaf de Drentse heide. Het TT Circuit in Assen heeft een volgende stap gezet op weg naar de felbegeerde Grade 1-licentie, een bewijs van kunde waarmee onder meer Formule 1-races mogen worden georganiseerd. FIA-racedirecteur Charlie Whiting heeft het heidecircuit vorige week bezocht en was onder de indruk van de faciliteiten.

"Het TT Circuit Assen heeft een positieve beoordeling ontvangen van Charlie Whiting", laat Assen via een persbericht weten. "Whiting gaf aan zeer onder de indruk te zijn van het TT Circuit Assen en de hoge staat van het onderhoud. Met het doorvoeren van enkele relatief eenvoudige aanpassingen voldoet het circuit volgens hem aan alle eisen, onder andere op het gebied van veiligheid, voor het verkrijgen van de Grade 1-licentie."

"De noodzakelijke aanpassingen, die op korte termijn gerealiseerd kunnen worden, behelzen
hoofdzakelijk het aanbrengen van kerbstones, vangrails en Tecpro Barriers op bepaalde
punten op het circuit", laat het circuit weten. "Aan het circuit zelf hoeft weinig veranderd te worden waardoor het specifieke karakter gewaarborgd blijft. De lay-out van het motorcircuit blijft bovendien onaangetast."

Daarmee verdwijnt de grootste zorg van de motorliefhebbers, die vreesden voor een andere layout. Het TT Circuit in Assen is namelijk aan de krappe kant – het is op meerdere plaatsen op het circuit vrijwel onmogelijk om meer dan twee formulewagens naast elkaar te laten rijden. "Op basis van een computersimulatie bleek al dat het TT Circuit Assen qua lay-out en breedte voldoet aan alle veiligheidsnormen voor het organiseren van een Formule 1-race."

Arjan Bos, voorzitter van het TT Circuit Assen, liet weten in zijn nopjes te zijn met de beoordeling van de FIA. "Het is uiterst prettig om te vernemen dat ook Whiting zeer te spreken is over het circuit, de moderne faciliteiten en de staat van het onderhoud. Zijn positieve beoordeling is een belangrijke stap in de goede richting om Formule 1 terug naar Nederland te halen, maar we zijn er nog lang niet. De eerstvolgende stap is dat FOM een bezoek brengt aan het TT Circuit Assen." Bos verwacht dat het management van de koningsklasse van de autosport op korte termijn de piste in Drenthe komt bekijken.



Bron You are not allowed to view links. Register or Login
Logged

GigaBlue Quad plus 2 x Sat 2 x kabel Tuners.
Gigablue Ip Box.
Mutant HD 51 4K twin +Mutant HD 2400 + Mutant HD Kabel 500
Dreambox 800 HD PVR .


dreka
Global Moderator
Allcam Forum God
*****
Offline Offline

Posts: 5594

Thank You
-Given: 510
-Receive: 163


Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen.


View Profile
« Reply #2973 on: January 29, 2018, 11:41:12 AM »

Marko positief over RB14: "We zien optimale waarden"



Red Bull-motorsportbaas Helmut Marko heeft aangegeven dat de ontwikkeling van de RB14, waarmee Max Verstappen en Daniel Ricciardo in 2018 in de Formule 1 racen, tot dusver goed is verlopen. Het is nog niet duidelijk wanneer het nieuwe wapen van de Oostenrijkse equipe wordt gepresenteerd.

"We hebben optimale waarden", vertelt Marko over de nieuwe Red Bull-auto tegen Auto, Motor und Sport. Om vervolgens daaraan toe te voegen: "Maar ik moet wel benadrukken dat we die elk jaar hebben." De Oostenrijker houdt dus nog wel een slag om de arm als het gaat om de prestaties van de RB14 op het circuit. Niet zo gek, na wat er zich een jaar geleden heeft afgespeeld. In de aanloop naar de eerste wintertest was Red Bull ervan overtuigd dat er een goede auto was geproduceerd, maar eenmaal op de baan vielen de prestaties tegen. Er bleek tijdens de ontwikkeling van de wagen iets niet helemaal goed te zijn gegaan in de windtunnel, een probleem dat inmiddels zou zijn opgelost.

Met de RB14 hoopt Red Bull de sterke lijn die tijdens het tweede deel van het Formule 1-seizoen 2017 duidelijk te zien was bij de formatie uit Milton Keynes, door te kunnen trekken. Aan het einde van het jaar wist Verstappen op snelheid de races in Maleisië en Mexico te winnen. "We gingen toen ook nog goed, nadat Renault wegens problemen met de betrouwbaarheid de prestaties van de motor sterk moest terugschroeven", aldus Marko. Volgens de laatste berichten uit de Renault-fabriek zou de betrouwbaarheid inmiddels onder controle zijn. Dit zou betekenen dat de Franse fabrikant zich nu op het verbeteren van de prestaties kan focussen. Hoeveel progressie Renault deze winter met de power unit heeft geboekt, is vooralsnog een groot vraagteken. Marko: "We laten ons verrassen."

Het is nog niet bekend wanneer de RB14 gepresenteerd wordt. Red Bull heeft zich echter voorgenomen om de wagen dit jaar eerder klaar te hebben dan een jaar geleden, om zo beter voorbereid aan de eerste wintertest te kunnen beginnen. Marko: "Op basis van onze ervaringen van vorig jaar hebben we onze engineers dit keer een deadline meegegeven. Het zal ditmaal niet zo spannend zijn of we de auto überhaupt af hebben voor de eerste test."

Bron You are not allowed to view links. Register or Login
Logged

GigaBlue Quad plus 2 x Sat 2 x kabel Tuners.
Gigablue Ip Box.
Mutant HD 51 4K twin +Mutant HD 2400 + Mutant HD Kabel 500
Dreambox 800 HD PVR .


dreka
Global Moderator
Allcam Forum God
*****
Offline Offline

Posts: 5594

Thank You
-Given: 510
-Receive: 163


Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen.


View Profile
« Reply #2974 on: January 29, 2018, 12:20:52 PM »

Alfa Romeo Sauber maakt datum 2018-presentatie bekend



 De rentree van Alfa Romeo op het strijdtoneel der Formule 1 krijgt op 20 februari voor het eerst voorzichtig vorm. Het Alfa Romeo Sauber Formula 1 team heeft die datum namelijk gekozen voor de online presentatie van haar bolide voor het seizoen 2018. De wagen voor dit 'seizoen van de terugkeer' zal door het leven gaan als de Alfa Romeo Sauber C37.

Tijdens de persconferentie over de rentree in december gaf het roemruchte Italiaanse automerk al wel enig inzicht in de toekomstige livery. Het grotendeels witte ontwerp, met het Alfa-logo prominent op de zijkant, dat daar werd gepresenteerd, betrof echter nog maar een 'concept livery' voor het seizoen 2018. Dat het traditionele blauw van Sauber wordt ingeruild voor Alfa-kleuren staat echter wel vast. Voor 2018 mogen Charles Leclerc en Marcus Ericsson deze nieuwe bolide besturen, Antonio Giovinazzi moet genoegen nemen met een rol als reservecoureur.

Bron You are not allowed to view links. Register or Login
Logged

GigaBlue Quad plus 2 x Sat 2 x kabel Tuners.
Gigablue Ip Box.
Mutant HD 51 4K twin +Mutant HD 2400 + Mutant HD Kabel 500
Dreambox 800 HD PVR .


dreka
Global Moderator
Allcam Forum God
*****
Offline Offline

Posts: 5594

Thank You
-Given: 510
-Receive: 163


Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen.


View Profile
« Reply #2975 on: January 31, 2018, 04:02:26 PM »

Officieel: geen gridgirls meer op Formule 1-startopstelling



Slecht nieuws voor de gridgirlfan: van de dames die voor aanvang van een Grand Prix met een bord aangeven welke rijder op welke positie plaatsneemt op de startopstelling, wordt per direct afscheid genomen. De nieuwe eigenaren van de Formule 1 vinden het niet meer passend voor de tijd waarin wordt geleefd.

"In het afgelopen jaar hebben we op verschillende gebieden bekeken waar er updates nodig waren", laat Sean Bratches, de commercieel verantwoordelijke van de sport, weten. "Ondanks dat gridgirls decennialang verbonden zijn geweest aan de Formule 1, vinden we dat het niet meer bij de waarden van ons merk past. Het druist tegen de hedendaagse maatschappelijke normen in. Het is niet relevant voor de Formule 1 en haar fans, over de gehele wereld."

Niet alleen in de Formule 1, maar ook in de juniorklassen die in het voorprogramma van de koningsklasse van de autosport plaatshebben wordt geen gebruik meer gemaakt van de diensten van gridgirls.

Bron You are not allowed to view links. Register or Login
Logged

GigaBlue Quad plus 2 x Sat 2 x kabel Tuners.
Gigablue Ip Box.
Mutant HD 51 4K twin +Mutant HD 2400 + Mutant HD Kabel 500
Dreambox 800 HD PVR .


dreka
Global Moderator
Allcam Forum God
*****
Offline Offline

Posts: 5594

Thank You
-Given: 510
-Receive: 163


Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen.


View Profile
« Reply #2976 on: February 01, 2018, 11:44:24 AM »

Provincie Drenthe start haalbaarheidsonderzoek F1 Assen



 In navolging van het Circuit Zandvoort zal er ook een haalbaarheidsonderzoek komen voor het TT Circuit in Assen. Het college van Gedeputeerde Staten van Drenthe en het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Assen gaat samen op onderzoek uit, om de 'economische en maatschappelijke betekenis' van een Formule 1-race op het heidecircuit te achterhalen.

Evenals Zandvoort, laat Assen het onderzoek uitvoeren door een extern bureau. "De verkenning bevat in elk geval de volgende onderwerpen: economische effecten, regelgeving en aansluiting bij gemeentelijk en provinciaal beleid", valt er in een statement te lezen. "De gemeente en de provincie hebben samengewerkt om de opdrachtfomulering op te stellen."

Afgelopen week werd duidelijk dat het TT Circuit Assen een positieve beoordeling heeft gekregen van FIA-racedirecteur Charlie Whiting. Het circuit is op jacht naar een Grade 1-licentie: alleen daarmee is de organisatie van een Formule 1-race mogelijk. Volgens Whiting zouden er slechts 'enkele aanpassingen' nodig zijn om in aanmerking te komen voor zo'n licentie.

Het haalbaarheidsonderzoek moet begin maart worden afgerond.

Bron You are not allowed to view links. Register or Login
Logged

GigaBlue Quad plus 2 x Sat 2 x kabel Tuners.
Gigablue Ip Box.
Mutant HD 51 4K twin +Mutant HD 2400 + Mutant HD Kabel 500
Dreambox 800 HD PVR .


dreka
Global Moderator
Allcam Forum God
*****
Offline Offline

Posts: 5594

Thank You
-Given: 510
-Receive: 163


Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen.


View Profile
« Reply #2977 on: February 01, 2018, 11:46:38 AM »

Force India dreigt coureurs met ongewone maatregel



(c) Force India

Teamgenoten Sergio Perez en Esteban Ocon vlogen elkaar afgelopen seizoen meermaals figuurlijk in de haren. Force India hoopt dit seizoen een herhaling van incidenten te voorkomen en dreigt zelfs met een ongewone maatregel.

In 2017 legde de renstal het duo al een inhaalverbod op na een reeks incidenten waarbij de stalgenoten met elkaar in aanraking kwamen.
Bekende druppel op Spa-Francorchamps

Force India kwam tot die straf nadat Perez en Ocon tijdens de Belgische Grand Prix twee keer met elkaar in contact kwamen. Bij het tweede incident raakte Ocon zijn voorvleugel kwijt. Perez had een lekke band en zag een puntenfinish in rook opgaan. De Fransman kwam als negende over de finish.

Het incident in Spa was na Montreal, Bakoe en Boedapest de vierde keer dit seizoen dat Ocon en Perez met elkaar in de clinch lagen.
Geleerd en rijper geworden

In een vraaggesprek met Auto Motor und Sport zegt sportdirecteur Otmar Szafnauer komend seizoen geen problemen te verwachten tussen de teamgenoten. “Ik denk dat beiden hebben geleerd van vorig jaar. Ze zijn rijper geworden.”

Maar, voegt Szafnauer toe, Force India schuwt maatregelen niet als de twee weer in de clinch liggen. “We hebben veel mogelijkheden om hen in het gareel te houden. Of we voeren een inhaalverbod in of we verbreken de zegel op de versnellingsbak zodat een van de coureurs vijf plaatsen wordt teruggezet op de grid.”

Bron You are not allowed to view links. Register or Login
Logged

GigaBlue Quad plus 2 x Sat 2 x kabel Tuners.
Gigablue Ip Box.
Mutant HD 51 4K twin +Mutant HD 2400 + Mutant HD Kabel 500
Dreambox 800 HD PVR .


dreka
Global Moderator
Allcam Forum God
*****
Offline Offline

Posts: 5594

Thank You
-Given: 510
-Receive: 163


Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen.


View Profile
« Reply #2978 on: February 08, 2018, 04:31:50 PM »

Hoe laat starten de Formule 1 Grands Prix in 2018?



Op 25 maart barst het weer los: het Formule 1-seizoen 2018 laat nog even op zich wachten, maar als het eenmaal zover is dan zal de trein amper snelheid matigen. Liefst 21 Grands Prix staan er op het programma, de Duitse en de Franse Grand Prix keren terug op de kalender. Met de aankondiging dat de races dit jaar om 15.10 uur lokale tijd starten, is het wel zo praktisch om de starttijden even op een rijtje te zetten.

In onderstaand overzicht de Nederlandse en lokale tijden: als er maar één tijdstip wordt genoemd, komt de lokale tijd overeen met die in de Benelux.

GP van Australië, 25 maart: 07.10 uur (16.10u lokaal)
GP van Bahrein: 8 april: 17.10 uur (18.10 u lokaal)
GP van China, 15 april: 08.10 uur (14.10u lokaal)
GP van Azerbeidzjan, 29 april: 14.10 uur (16.10u lokaal)
GP van Spanje, 13 mei: 15.10 uur
GP van Monaco, 27 mei: 15.10 uur
GP van Canada, 10 juni: 20.10 uur (14.10u lokaal)
GP van Frankrijk, 24 juni: 16.10 uur
GP van Oostenrijk, 1 juli: 15.10 uur
GP van Groot-Brittannië, 8 juli: 15.10 uur (14.10u lokaal)
GP van Duitsland, 22 juli: 15.10 uur
GP van Hongarije, 29 juli: 15.10 uur
GP van België, 26 augustus: 15.10 uur
GP van Italië, 2 september: 15.10 uur
GP van Singapore, 16 september: 14.10 uur (20.10u lokaal)
GP van Rusland, 30 september: 13.10 uur (14.10u lokaal)
GP van Japan, 7 oktober: 07.10 uur (14.10u lokaal)
GP van Verenigde Staten, 21 oktober: 20.10 uur (13.10u lokaal)
GP van Mexico, 28 oktober: 20.10 uur (13.10u lokaal)
GP van Brazilië, 11 november: 18.10 uur (15.10u lokaal)
GP van Abu Dhabi, 25 november: 14.10 uur (17.10u lokaal)

Bron You are not allowed to view links. Register or Login
Logged

GigaBlue Quad plus 2 x Sat 2 x kabel Tuners.
Gigablue Ip Box.
Mutant HD 51 4K twin +Mutant HD 2400 + Mutant HD Kabel 500
Dreambox 800 HD PVR .


dreka
Global Moderator
Allcam Forum God
*****
Offline Offline

Posts: 5594

Thank You
-Given: 510
-Receive: 163


Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen.


View Profile
« Reply #2979 on: February 08, 2018, 04:34:17 PM »

Hoe steekt een Formule 1-team in elkaar?

Door Jeroen van Eeten - 8 februari 2018


(c) Mercedes AMG

Volgende week presenteren de eerste teams hun nieuwe auto’s. Vanaf dat moment gaat het hoofdzakelijk over de auto, twee coureurs en de teambaas. Een Formule 1-team is echter veel meer dan dat. Hoe steekt zo’n team in elkaar? In het boek ‘Zo werkt de Formule 1’ legt Olav Mol het een en ander uit.

Een Formule 1-team bestaat uit meer dan twee coureurs en hun monteurs. Moderne teams zijn echte multinationals met achter de schermen honderden mensen, die zowel op de fabrieken als op de circuits werken.

Aan het hoofd staat net als bij een echt bedrijf de algemeen directeur, in de Formule 1 de teambaas genoemd. In het geval van een privéteam gaat het vaak om de eigenaar van het team zoals Frank Williams bij Williams of Vijay Mallya bij Force India. Ook fabrieksteams hebben een teambaas, maar deze zijn vaak aangesteld door en moeten verantwoording afleggen aan de directie van de autofabriek waartoe ze behoren. Zo moet Ferrari-teambaas Maurizio Arrivabene eens in de zoveel tijd op bezoek bij zijn baas Sergio Marchionne, de algemeen directeur van Ferrari.
Directeur

De teambaas werkt over het algemeen samen met meerdere ‘directeuren’ die allemaal hun eigen onderdeel binnen het bedrijf aansturen. Zo heeft elk team een financieel, technisch en commercieel directeur. Die eerste is verantwoordelijk voor het financiële deel van de renstal, van het bewaken van het budget tot het uitbetalen van de salarissen. Hij leidt onder andere de accountants, de administratie en de afdeling personeelszaken van het team.

De financieel directeur is nauw verbonden met de commercieel directeur wiens rol het vooral is om sponsoren binnen te halen en de marketing rond het team te regelen. Hij is baas van de sales, de communicatie en de marketing. De technisch directeur is verantwoordelijk voor de bouw van de auto en belast met de leiding over de ontwerpers, ingenieurs en mecaniciens. In zekere zin is hij de belangrijkste man van het hele team, want zijn kennis en beslissingen zorgen voor een goede of slechte auto. En een goede, snelle auto is voor een Formule 1-team misschien nog wel belangrijker dan de coureur die de auto bestuurt.

Op zijn beurt stelt de technisch directeur weer specialisten aan voor tal van technische zaken. De belangrijkste zijn de hoofdontwerper, het hoofd aerodynamica en het hoofd van de afdeling R&D (research & development) dat zich bezighoudt met innovaties en het onderzoeken van nieuwe technieken, tactieken en materialen. Veel van deze medewerkers hebben eersteklas opleidingen gevolgd aan een technische hogeschool of universiteit. Zo studeerde oud-Williams directeur Pat Symonds aerodynamica aan de Universiteit van Oxford en is James Key van Toro Rosso als werktuigbouwkundig ingenieur afgestudeerd aan de Universiteit van Nottingham.
Racen

Waar in de voorbereidende ontwikkelingsfase nog hecht wordt samengewerkt en het teambelang voorop staat, daar gaat het er naarmate het seizoen nadert anders aan toe. Elke auto krijgt dan zijn eigen vaste set technici en ingenieurs toegewezen, en die willen natuurlijk dat ‘hun’ coureur en auto de beste prestaties levert. Het komt dan ook vaak op neer dat er binnen het team twee kampen ontstaan die vaak gelijke, maar soms ook tegenstrijdige belangen hebben. Degene die dit allemaal in goede banen moet leiden is de race engineer. Deze duizendpoot heeft de eindverantwoordelijkheid voor de prestaties van ‘zijn’ auto en is de persoon binnen het team met wie de coureur het meeste contact heeft. Hij heeft dan ook vaak een hechte persoonlijke band met de rijder en het komt regelmatig voor dat een race engineer met een coureur meegaat als die overstapt naar een nieuwe werkgever.

Wil je meer weten over de achtergronden van de Formule 1? Lees dan ‘Zo werkt de Formule 1’.

Bron You are not allowed to view links. Register or Login
Logged

GigaBlue Quad plus 2 x Sat 2 x kabel Tuners.
Gigablue Ip Box.
Mutant HD 51 4K twin +Mutant HD 2400 + Mutant HD Kabel 500
Dreambox 800 HD PVR .


Pages: 1 ... 147 148 [149] 150 151 ... 158   Go Up
  Print  
 
Jump to:  






Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!